تأثیر تغییر تحمل ابهام بر توانش زبانی فراگیران زبان انگلیسی

نویسندگان

چکیده

هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر راهبردهای یادگیری ویژه «تحمل ابهام» بر فرایندهای یادگیری و توانش زبانی، زبان دوم یادگیرندگان است. بدین‌خاطر 135 دانشجوی دوره کار‌شناسی‌ که دارای حداقل نمره‌ زبان خام کنکور سراسری بودند و براساس آزمون سلت (CELT) نیز توانش زبانی نزدیکی داشتند، انتخاب گردیدند. پس از وارسی «تحمل ابهام» آن‌ها براساس مقیاس تحمل ابهام زبان دوم مک‌لین (Mc Lain, D., 1993)، افرادی که دارای تحمل ابهام بالا و پایین بودند تعیین شدند. سپس دو گروه آزمایش با تحمل بالا و پایین و دو گروه کنترل مشابه تشکیل شد. آنگاه پیش آزمون تافل در مورد آن‌ها اجرا گردید. سپس گروه‌های آزمایش در یک ترم تحصیلی تحت آموزش راهبردهای یادگیری ویژه تحمل ابهام قرار گرفتند. بعد از آن، پس آزمون تافل نیز در مورد آن‌ها اجرا شد. یافته‌ها نشان داد که راهبردهای یادگیری ویژه‌ تحمل ابهام، بر گروه آزمایش دارای تحمل ابهام پایین مؤثر بوده و توانسته است توانش زبانی آن‌ها را به شکل معنا‌دار نسبت به دیگر گروه‌ها افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effects of Learning Strategies in Increasing the Tolerance of Ambiguity and Hence the Language Proficiency

نویسندگان [English]

  • A. Shemshady
  • M.R. Shaeiri
چکیده [English]

 This study attempts to find the effects of learning strategies in increasing the tolerance of ambiguity and hence the language proficiency. To this aim 135 Shahed University students were randomly selected according to their English Entrance exam grades and CELT proficiency test scores to make sure that the subjects are culturally and linguistically homogeneous. These subjects filled out the questionnaire of Mac Lain's Second language tolerance of ambiguity scale and they were divided in to two groups with high and low tolerance of ambiguity. Then 80 subjects were randomly selected and divided into high and low tolerant, control, and experimental groups. They took the TOFEL pretest. Then they were taught the special learning strategies for increasing their tolerance of ambiguity during one semester. Again they participated in a TOFEL post test. The data were analyzed by "Analysis of Variance" and Toki test. The results indicate that there is a significant difference between low tolerant experimental group and other groups which make the influence of teaching of the strategies clear.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tolerance of Ambiguity
  • learning strategies