بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و سرسختی‌روان‌شناختی ‌در دانش‌آموزان

نویسندگان

چکیده

نقش و اهمیت سرسختی روان‌شناختی به عنوان یک ویژگی شخصیتی محافظت‌کننده در برابر فشارهای زندگی در پژوهش‌های متعدد نشان داده شده است. درخصوص چگونگی شکل‌گیری این ویژگی با اهمیت نیز فرض‌ها و تصوراتی صورتبندی شده، اما این زمینه چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین عملکرد خانواده با سرسختی روان‌شناختی در یک نمونه 230 نفری (110 پسر و 120 دختر) از دانش‌آموزان دوره سه ساله متوسطه انجام شد. مقیاس عملکرد خانواده بلوم (FFS) که دارای یک نمره کل و پانزده زیر مقیاس است‌ برای سنجش عملکرد خانواده، و مقیاس سرسختی نوجوانان (AHS) که بر اساس مقیاس پیمایش دیدگاه‌های شخصی (PVS) ساخته شد و دارای سه خرده مقیاس و یک نمره کل است‌، برای سنجش سرسختی روان‌شناختی به‌کار رفت. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون «تی» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها، حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین عملکرد خانواده و سرسختی در کل نمونه و گروه‌های پسران و دختران است‌. همچنین ابعادی از عملکرد خانواده در تحلیل رگرسیون به‌عنوان‌ پیش‌بینی‌کننده‌ نمرات سرسختی، تعهد، کنترل و مبارزه‌جویی ظاهر شدند. اما تفاوت دو جنس در میزان سرسختی معنادار نبود. بدین‌ترتیب از هشت فرضیه این پژوهش، هفت فرضیه اول تأیید، و فرضیه هشتم رد شد. نتایج این پژوهش با تصورات و فرض‌های صاحبنظران و نتیجه‌گیری‌های منطقی به‌عمل‌ آمده از آن‌ها هم‌سو‌ بوده، مؤید آن‌ها است‌.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Relationship between Family Functioning and Psychological Hardiness of High School Students in Isfahan

نویسندگان [English]

  • Kh. Sharifi
  • H.R. Arizi
  • K. Namdari
چکیده [English]

 As a buffer personality characteristic against life stress events, the role and significance of psychological hardiness has been shown in several investigations. Some hypotheses and assumptions have been formulated about the formation of this important characteristic, yet this field hasn’t been studied considerably. The present research was performed on a sample of 230 participants (110 male and 120 female) of high school students to investigate the relation between family functioning and psychological hardiness. Blooms Family Functioning Scale (FFS) with 15 subscales and a total score was used to measure family functioning, and Adolescence Hardiness Scale (AHS), which has been made, based on Personal View Survey (PVS) including 3 subscales and a total score was used to measure the psychological hardiness. The data were analyzed by Pearson's correlation, multiple regression analysis and t-test. The findings indicate a positive and significant relation between family functioning and hardiness in total sample and in groups of male and female. Some dimensions of family functioning appeared as the predictor of hardiness, commitment, control and challenge in regression analysis as well. The difference between two sexes in hardiness was not significant. Therefore the first seven hypotheses of the research eight hypotheses were confirmed and the last one was refuted. The results of the present research are in accord with the literature of hardiness and logical conclusions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hardiness
  • Student
  • family