ارتباط سبک فرزندپروری والدین با مهارت‌های اجتماعی و جنبه‌هایی از خود- پنداره دانش‌آموزان دبیرستانی

نویسنده

چکیده

اهداف پژوهش حاضر عبارت بودند از 1) بررسی رابطه  بین نحوه  ادراک از سبک فرزندپروری والدین و مهارت های اجتماعی و 2) بررسی رابطه  بین نحوه  ادراک از سبک فرزندپروری والدین و جنبه‌هایی از خود- پنداره. برای این منظور، 256 دانش آموز دبیرستانی شیراز، دو آزمون زمینه‌یابی نگرش‌ها و ادراکات دانش آموز (SAPS) و مهارت‌های اجتماعی ماتسون MESSY)) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که در فرهنگ ایرانی، ادراک از خانواده به عنوان قاطع و / یا مستبد، پیش بینی کننده رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی افراد؛ و ادراک از خانواده  به عنوان صمیمی و حمایت کننده، پیش بینی کننده ی تمامی جنبه های خود ـ پنداره دانش آموزان است. نتایج با توجه به یافته‌های حاصل از مطالعات بین فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationships Between Parenting Styles, Social Skills, And Some Aspects Of Self-Concept Among High School Students

نویسنده [English]

  • F. Yousefi
چکیده [English]

 The objectives of the present study were to investigate the relationship between the perceptions of parenting styles and social skills and to examine the relationship between the perceptions of parenting and aspects of students' self-concept. For this aim, 256 high school students completed the Student Attitude and Perceptions Survey (SAPS) and Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). According to the results, the perception of family as authoritative and authoritarian was found to be predictor of asocial behaviors, aggression, and impulsive behaviors and the perception of family as emotionally close and supportive was found to be predictor of all aspects of students' self-concept in Iranian culture. The results have been discussed with regard to cross cultural findings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting style
  • Social skills
  • self-concept
  • Iranian culture