بررسی سلسله مراتب ارزش‌های دانشجویان دانشگاه شاهد طی سال‌های 1377 تا 1380

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی سلسله مراتب ارزش های دانشجویان پی ریزی گردید. به همین منظور ارزش های دانشجویان دانشگاه شاهد در یک مطالعه توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. برای نیل به این هدف کلیه دانشجویانی که در طول سال های 1377 تا 1380 وارد دانشگاه شاهد شده بودند به عنوان جامعه آماری تحقیق تعیین شده و سپس طی مطالعات جداگانه ای نظام ارزشی دانشجویان ورودی هر سال تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت. به عبارت دیگر در هر مطالعه، جامعه آماری از کلیه دانشجویان ورودی‌های همان سال دانشگاه تشکیل می‌گردید و نمونه مورد مطالعه از بین آنها انتخاب می‌شد و پرسشنامه‌های تحقیق را تکمیل می‌نمودند. سپس در مرحله دوم و دو سال بعد از ورود پرسشنامه تحقیق بر روی همان دانشجویان مجدداً اجرا می‌گردید. این روش برای دانشجویان ورودی های 1377 تا1380 دانشگاه شاهد تکرار شد. در این مطالعه از پرسشنامه سلسله مراتب ارزش‌های آلپورت، ورنون و لیندزی استفاده گردید که نظام ارزش‌ها را بصورت سلسله مراتبی (دربرگیرنده ارزش های نظری، دینی، اجتماعی، اقتصادی؛ هنری و سیاسی) در نظر می‌گیرد. نتایج تحقیق نشان داد که در تمام مراحل تحقیق ارزش‌های دینی و اجتماعی اولویت های اول و دوم را در سلسله مراتب ارزش های دانشجویان به خود اختصاص داده بودند و ارزش هنری آخرین سنخ ارزشی دانشجویان بود. مقایسه ارزش های دانشجویان در طی مراحل تحقیق نشان داد که ارزش‌های مذهبی، نظری و عمدتاً ارزش سیاسی در سال دوم مطالعات معمولا کاهش پیدا می‌کرد ولی با این وجود ارزش مذهبی هم‌چنان بعنوان اولین ارزش نزد دانشجویان محسوب می‌گردید. علی‌رغم جابه‌جایی در سایر ارزش‌ها؛ تفاوت معنی‌داری در طول مراحل مطالعه دیده نشد. علاوه بر این در مطالعه حاضر نقش متغیرهای فردی و اجتماعی از قبیل جنس، وضعیت تأهل، محل سکونت خانواده ،سهمیه مورد پذیرش در دانشگاه و دانشکده محل تحصیل دانشجویان نیز در سلسله مراتب ارزش‌های دانشجویان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Value Hierarchies of Shahed University Students During 1998-2001

نویسندگان [English]

  • A.A. Noorbala
  • R. Roshan 1
  • S. Fagihzadeh 2
  • R. Shakeri
  • R. Mohammadsalehi
چکیده [English]

    This study was aimed to consider students value hierarchies. To this aim values of shahed university students was reviewed in a descriptive design. The students attended in 1998_2001 were considered as statistical universe and then separate research were done for considering of value hierarchies of the said students , based on the year of attendance. In other words, the statistical universe was made of the whole students of the attendance year in the university and the sample was selected among them, who filled research questionnaires. After 2 years, in the second stage, the research questionnaires was again completed by the same students. This method was repeated for all samples who attended during 1998-2001. In this stage questionnaire of Alport , Vernon & Lindzey, in which, values system was in the form of hierarchy, were used which included Theoretical, Religious, Social, Economic, Art and Political values. Results showed that the religious and social values were in the first and second positions in students value hierarchies and the art value was the last one. The comparison of students values throughout research stages revealed that the religious and especially political value were decreased in the second year of the study but religious value was hold as the first one. Despite displacement of other values, no significant differences were found during the study. Meanwhile the role of individual and social variables like gender, marital status, the place of family residence, university attendance quota and the faculty of the students, were studied and these findings are discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value Hierarchies
  • Students
  • Theoretical value
  • Religious value
  • Social value
  • Economic value
  • Art value and Political value