بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان

نویسندگان

دانشگاه شاهد

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، وارسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس حافظه وکسلر- سخه سوم (WMS-III) است. به همین منظور، این آزمون بر روی یک نمونه 266 نفری (120مرد،144 زن) از دانشجویان دو دانشگاه شاهد و تربیت معلم تهران که به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. ضرایب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌ها از دامنه 65/0 تا 85/0 و برای شاخص‌ها از 75/0 تا 86/0 قرار داشت. همچنین ضرایب پایایی به روش دونیمه کردن برای خرده مقیاس‌ها نیز از 62/0 تا 84/0 و برای شاخص‌ها از 70/0 تا 85/0 متغیر بود. پایایی به شیوه توافق بین ارزیاب‌ها در خرده مقیاس‌‌هایی حافظه منطقی I،II و تصاویر خانواده I،II ) که احتیاج به قضاوت بالینی داشتند حاکی از توافق بالای (85/0) ارزیاب‌ها است. برای ارزیابی اعتبار آزمون از روش‌های مختلف برآورد اعتبار سازه استفاده شد. همبستگی نمرات WMS-III با شاخص‌ها و نمره کلی آزمون WAIS-R short form محاسبه شد که ضرایب، معنادار و پایین‌تر از متوسط بیانگر تمایز دو ساختار حافظه و هوش در عین ارتباط بین آن‌ها است. همبستگی متقابل بین شاخص‌ها و خرده‌‌مقیاس‌های WMS-III نیز حکایت از همبستگی بالا بین خرده‌‌مقیاس‌ها بعد – ویژه با هم و همبستگی پایین با خرده‌‌مقیاس‌های دیگر دارد که نشان‌دهنده اعتبار سازه قابل قبول این مقیاس است. از روش تحلیل عامل اکتشافی (روش مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریمکس) برای بررسی ساختار عاملی مقیاس استفاده شد. نتایج به‌دست‌‌آمده نشان‌دهنده ساختار سه عاملی (حافظه شنیداری، حافظه دیداری، حافظه فعال) مقیاس است که این عامل‌ها روی‌هم‌‌رفته 845/76 درصد واریانس کل آزمون را تبیین می‌کنند. این داده با یافته‌های به‌دست‌‌آمده از تحقیقات مختلف در زمینه تعداد عوامل هماهنگ، اما در زمینه خرده‌‌مقیاس‌های زیربنایی عامل حافظه شنیداری اختلاف دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Psychometric Properties of Wechsler Memory Scale-Third Edition for the Students of Tehran Universities

نویسندگان [English]

  • O. Saed
  • R. Rushan
  • A.R. Moradi
چکیده [English]

The major aim of the present research was investigating psychometric properties of Wechsler Memory Scale-Third Edition (WMS-III) for the students of Tehran Universities. Therefore, this scale was administrated to 266 (120 male, 144 female) students of two universities "Shahed" and "Tarbiat Moallem". The participants were selected through mulitistep cluster sampling. Reliability coefficient of the subtests ranged from 0.65 to 0.85, and for indexes ranged from 0.75 to 0.86. Then, the interscorer agreement of the subtests that needed clinical judgment (such as Logical memory I, II and Family Pictures I, II) was evaluated. The correlation coefficients among scorers was higher than 0/80.The correlation between WMS-III and WAIS-R Short Form was computed for the construct validity which was low. This indicates that WMS-III and WAIS-R short form assessed separate construct although they have significant relations. The intercorrelation between WMS-III subtests and indexes revealed high correlation between modality-specific subtests and indexes, whereas, it has low correlation with other subtests and indexes. Exploratory Factor Analysis (Principle Component Analysis with varimax rotation) was used in order to investigate Factor Structure of WMS-III. The findings obtained showed three factor structures (auditory memory, visual memory and working memory) explain %76/845 of the total variance. These results are similar to previous researches in case of number of factors, on the other hand, this data in subtests of auditory memory was different from the research literature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wechsler memory scale-third edition
  • (WMS-III), validity
  • reliability