بررسی رابطه باورهای مذهبی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان دبیرستانی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه شاهد

چکیده

  این پژوهش به بررسی روابط ساده و چندگانه باورهای مذهبی و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستانی می‏پردازد. نمونه شامل 110 دانش‌آموز پسر دبیرستانی شهرستان کرج است که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب شده‏اند. آزمودنی‌ها «پرسشنامه عمل به باورهای مذهبی» و «آزمون هوش هیجانی (برادبِری و گریوز)» را تکمیل نمودند. یافته‌ها‏ی پژوهش حاضر نشان داد که بین باورهای مذهبی و هوش هیجانی دانش‌آموزان رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0> p )؛ همچنین بر اساس نتایج، مولفه‌های باور مذهبی می‏توانند 3/23% از تغییرات هوش هیجانی دانش‏آموزان را پیش‏بینی نمایند (025/0> p ). نتیجه آنکه آموزش مسائل دینی و اخلاقی، دانش‌آموزان را در شناخت و مدیریت هیجان‌های خود و داشتن زندگی بهتر یاری خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Religious Beliefs and Emotional Intelligence (EQ) in High School Students

نویسندگان [English]

  • R. Abbasi, 1
  • R. Roshan, 2
چکیده [English]

  This paper investigates the relationship between religious beliefs and emotional intelligence in male high school students. The sample consisted of 110 male students studying in Karaj high schools. The subjects were selected through cluster sampling “Observing Religious Tasks and Obligations” and “Brad berry & Greaves Emotional Intelligence Appraisal” inventories were used to collect the data.   The results indicated that there is a positive significant relationship between religious beliefs and EQ (p < 0.01). Moreover, religious factors can predict 23.3% of the variance of EQ (p < 0.025). Thus, it seems that moral and religious teachings may help the students recognize and control their emotions in order to have a better life. Finally, the implications of these findings are discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Beliefs
  • Emotional Intelligence Quantity (EQ)
  • Self-awareness
  • Self-management
  • Social awareness
  • Relationship-management