مقایسه اثربخشی موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش‌آموزان

نویسندگان

چکیده

  پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی دو روش موسیقی‌درمانی باتصور هدایت‌شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش‌آموزان دبیرستانی در سال تحصیلی 86 ـ 85 انجام شد. در این پژوهش فرض شد که هر دو روش "موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده" و "راهبردهای شناختی"، میزان اضطراب دانش‌آموزان را کاهش می‌‌دهند و روش موسیقی‌درمانی مؤثرتر از روش راهبردهای شناختی است. به منظور بررسی این فرضیه‌های تحقیق از بین دبیرستان‌های مختلف استان یزد یک دبیرستان و از بین دانش آموزان آن دبیرستان 150 دانش‌آموز به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون اضطراب زانگ از میان آنها، 45 نفر از دانش‌آموزانی که نمره بالایی را در این آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به سه گروه، شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی اول برنامه‌های موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده و گروه آزمایشی دوم آموزش راهبردهای شناختی را هر کدام به طور جداگانه دریافت کردند و گروه کنترل هیچ برنامه‌ای را دریافت نکرد. مداخلات درمانی به مدت یک ماه (دو جلسه در هفته) در مجموع هشت جلسه اجراء شد. هر سه گروه پیش و پس از آزمایش به آزمون اضطراب زانگ پاسخ دادند. روش‌های آماری مورد استفاده در این پژوهش علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان دادکه هر دو روش درمانی یعنی موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده و راهبردهای شناختی با سطح اطمینان 95 / 0 بر کاهش میزان اضطراب مؤثر بودند .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative study of effectiveness of music therapy with directed image and the cognitive strategies on reducing student's anxiety

نویسندگان [English]

  • T. Falah
  • F. Sohrabi
  • A. Zadehmohamadi
چکیده [English]

The present study compared the effectiveness of music therapy with directed image and cognitive strategies on reducing anxiety in high school students. Listen Read phonetically Dictionary-View detailed dictionary. In this study, it was hypothesized that music therapy with directed image is more effective than cognitive strategies approach.
In order to test the research hypothesis, from all high schools in Yazd province, one high school was selected to study and 150 high school students were selected randomly. Subjects completed the test of Zhang anxiety questionnaire, 45 students who scored high on this test were selected as sample of study and were divided in two experimental and one control groups. The first experimental group received the music therapy with directed image and a second experimental group, received the cognitive strategies, and the control group did not receive any program. Treatment interventions carried out for two sessions per week a total of eight sessions. Three groups responded to Zhang anxiety test before and after the intervention. Statistical methods of descriptive statistics and factor analysis of variance and Scheffe test were used.
The results of the study indicated that both music therapy with directed image and cognitive strategies were effective at 0/95 level of confidence on reducing anxiety levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • music therapy with directed image
  • cognitive strategies
  • anxiety
  • High School Students