تاثیر استرس بر توجه بینایی انتخابی با نگاه به عامل شخصیتی برونگرایی

نویسندگان

چکیده

مقدمه:
در این پژوهش بررسی تاثیر استرس بر توجه انتخابی بینایی با نگاه به عامل شخصیتی برونگرایی (E) مورد نظر بوده است. روش:
برای تحقق این منظور منظور تعداد 60 نفر دانشجوی پسر به صورت نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای و با رعایت متغیرهای کنترل غربالگری عصب روانشناختی از دانشجویان دانشگاه های شهر تهران انتخاب شدند (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل؛ هر گروه 20 نفر). آزمودنی های گروه های آزمایشی پس از انجام تکالیف استرس زای شناختی مورد آزمایش توجه انتخابی بینایی قرار گرفتند. توجه انتخابی بینایی آزمودنی های گروه کنترل بدون انجام این تکالیف سنجیده شد. شاخص های سنجش توجه بینایی تعداد خطاهای شمارش و خطاهای طبقه بندی آزمودنی ها بود.
یافته ها:
نتایج پژوهش نشان دادند که استرس منجر به افزایش معنادار خطای شمارش و خطای طبقه بندی می شود (001/0>p) و عامل برونگرایی (E) نیز منجر به کاهش معنادار اثر استرس بر خطای شمارش و خطای طبقه بندی (0001/0>p) در آزمودنی ها می شود.
نتیجه گیری:
نتایج پژوهش حاصل نشان دهندۀ این است که استرس منجر به کاهش توجه انتخابی و متمرکز بینایی به محرک های خنثی در افراد می شود و عامل برونگرایی (E) به عنوان متغیر تعدیل کننده، این اثر منفی را تقلیل می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Stress on Visual Selective Attention according to Extraversion

نویسندگان [English]

  • Amir Mohammad Shahsavarani
  • Hassan Ashayeri
  • Kolsoum Sattari
  • Somaye Ali mohammadi
چکیده [English]

Introduction: This study was devoted to investigating the effect of stress on visual selective attention according to Extraversion (E) moderating effect.
Method: The sample group was selected with respect to neuropsychological control variables by multi-session random sampling from unmarried male Tehran universities’ students (60 subjects in three equal groups (20 subjects in each group) two experimental groups and one control group). Subjects in experimental groups administered cognitive stressful tasks and then their visual selective attention was assessed. The control group subjects’ visual selective attention was assessed without administrating cognitive stressful tasks. Sum of errors in counting and errors in classification designated as visual attention indexes.
Results: Results showed that stress significantly increased both counting and classification errors (p < 0.001). In addition, Extraversion (E) reduces the effect of stress on both counting error and classification error (p < 0.0001) significantly.
Conclusion: These results revealed that stress reduces the visual selective attention on neutral stimuli and Extraversion (E) alleviates this negative effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual Selective Attention
  • Stress
  • Personality
  • Five-Factor model (FFM)
  • Extraversion (E)