رابطه بین مصرف متیل فنیدات و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی

نویسندگان

چکیده

هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی رابطه میان، مدت مصرف داروی متیل فنیدات و میزان اضطراب درکودکان مبتلا به ADHD انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی–مقطعی بود که 32 کودک(6-12 سال) مبتلا به ADHD در سه گروه ؛1- بدون درمان، 2- درمان کوتاه مدت(1 تا 3 ماه) و 3- درمان بلند مدت( بیش از 3 ماه) باداروی متیل فنیدات مورد ارزیابی قرار گرفت. اعضای گروه ها از نظر سن و بهره هوشی همتا شدند و پرسشنامه کانرز والدین، مقیاس سنجش بیش فعالی-نقص توجه براساس ملاکهای های DSM-IV و مقیاس اضطراب آشکار کودکان در مورد هر سه گروه اجرا گردید. یافته ها: نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین سه گروه از نظر مقیاس اضطراب و عامل نگرانی – فزون حساسی بود و آزمون تعقیبی شفه نشان داد که گروه اول و دوم این تفاوت معنا دار را ایجاد نموده اند. این در حالی بود که تفاوت معناداری بین سه گروه در مقیاسهای کانرز و سنجش بیش فعالی- کم توجهی مشاهده نشد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان دادکه متیل فنیدات در کوتاه مدت می تواند باعث ایجاد اضطراب کودکان مبتلا به ADHD شود در حالیکه در طولانی مدت این اثر نشان داده نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between using Methylphenidate and Anxiety in children with attention-deficit hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • zahra borjali
  • mohammadreza mohammadi
چکیده [English]

Objective : The aim of this study was to examine the relationship between time use methylphenidate and anxiety in children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Metod: In this cross-sectional study was investigated 32 children (ages 8–12) with ADHD in tree groups1- non medication , 2-short-term use methylphenidate(1-3 month) and long-term use of this medication(more of 3 month).They were matched for age and intelligence quotient. For each group were administered Conner’s Parent Rating Scale-48, ADHD Rating Scale based on DSM-IV criteria and Revised Children's Manifest Anxiety Scale.
Results: The Finding indicated meaningful difference in the anxiety and worry-hypersensitive factors between groups and scheffe test show the significant difference between 1 and 2 groups but any difference demonstrated in Conner and ADHD Rating Scales.
Conclusion : The results show that use short-term methylphenidate may explanation anxiety phenomena in children with ADHD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: attention-deficit hyperactivity disorder
  • children anxiety
  • methylphenidate
  • psychostimulant