رابطه هوش هیجانی، شیوه‌های مقابله با استرس و هوش عمومی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی

نویسنده

دانشگاه ارومیه

چکیده

هدف اصلی مطالعه حاضر، تحلیل رابطه بین هوش هیجانی، هوش عمومی، راهبردهای مقابله با استرس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان ارومیه بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان پیش دانشگاهی دختر و پسر شهرستان ارومیه که در شاخه نظری تحصیل می کردند، تشکیل دادند. ابتدا تعداد 310 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ایی تصادفی انتخاب شدند و به آزمون های هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامه مقابله با استرس پارکر- اندلر پاسخ دادند. سپس 50 نفر از این تعداد به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به آزمون هوش کتل پاسخ دادند. این تحقیق از نوع روش همبستگی می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، روش های آماری میانگین، انحراف معیار، تحلیل اکتشافی و تاییدی، روش الگو یابی معادلات ساختاری (برای310 دانش آموز) و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری( برای50 دانش آموز) به کار گرفته شد. یافته های حاصل از الگو یابی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی و سبک مقابله مسئله مدار مثبت و معنادار است. سبک مقابله هیجان مدار با پیشرفت تحصیلی رابطه معکوس معنادار دارد. ارتباط بین هوش هیجانی و راهبردهای مقابله اجتنابی معنادار نبود. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین متغیر های مورد مطالعه هوش عمومی پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی در مطالعه حاضر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Surveying Relation of Emotional Intelli-gence, Coping Strategies against Stress, and General Intelligence with Pre-university Students’ Academic Achieve-ment

نویسنده [English]

  • F. Sepehrian Azar
چکیده [English]

The purpose of this study is analyzing the relation of emotional intelli-gence, coping strategies against stress, and general intelligence with Orumieh pre-university students’ academic development and achieve-ment. Statistical population was all of male and female high school stu-dents in Orumieh. At first, 310 persons were selected by multistage clus-ter sampling and answered to Bar-On emotional intelligence test and Endler & Parker stress coping questionnaire. Then 50 persons were ran-domly selected and answered to Kettle IQ test. The methodology of this research was correlation and for data analysis we applied mean, standard deviation, heuristic and confirmatory analysis, structural equations mod-eling (for 310 students) and Pearson correlation coefficient, and multi-variable regression (for 50 students). Results of structural equations modeling indicated that direct effect of emotional intelligence on aca-demic achievement and problem-oriented method is meaningful and pos-itive. Emotion-oriented method has meaningful reverse relation with academic achievement. Also, results of multi-variable regression showed that general intelligence is the meaningful and significant predictor of academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • General intelligence
  • Coping strat-egies against stress
  • Academic Achievement