اثر بخشی برنامه‌ی آموزش مبتنی بر الویز بر میزان رفتارهای پسندیده اجتماعی کودکان پسر زورگو

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی برنامه‌ی آموزش مبتنی بر الویز بر میزان رفتارهای پسندیده اجتماعی کودکان پسر زورگوی پایه‌های دوم و چهارم ابتدائی شهر اصفهان بود. این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه‌ی کودکان پسر زورگو پایه‌های دوم و چهارم مقطع ابتدائی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 بودند. نمونه 40 نفر از کودکان زورگو بودند که از بین پایه‌های دوم و چهارم، که به صورت تصادفی چند مرحله‌ای از بین نواحی شش‌گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزارهای اندازه‌گیری مورد استفاده در پژوهش عبارت بود از جامعه‌سنجی و مقیاس سنجش روابط همگنان با سه زیرمقیاس: زورگویی، قربانی و رفتار پسندیده اجتماعی. گروه آزمایش در ده جلسه 60 دقیقه‌ای به صورت دوبار در هفته، تحت برنامه‌ی آموزش مبتنی بر الویز قرار‌گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS-15 و روش آماری تحلیل کواریانسچندمتغیری(مانکوا)، انجام پذیرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که برنامه‌ی آموزش مبتنی بر الویز، میزان رفتارهای پسندیده اجتماعی کودکان پسر پایه‌های دوم و چهارم ابتدائی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری به صورت معناداری افزایش داد (0001/0P < ). بنابراین، می‌توان گفت برنامه‌ی آموزش مبتنی بر الویز، رفتارهای پسندیده اجتماعی را افزایش می‌دهد؛ لذا مهم‌ترین کاربرد این پژوهش اثربخشی آن درزمینه‌ی افزایش
سطح رفتارهای پسندیده اجتماعی در مدارس و به طور کلی جامعه خواهد بود. این روش می‌تواند به منظور کاهش رفتارهای آزاردهنده و مخرب و ارتقاء میزان رفتارهای پسندیده اجتماعی در روابط همگنان به کلیه متخصصان دست‌اندرکار مسائل کودکان پیشنهاد گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Educational Program based on Always Method on Bullying Boys’ Social Pleasant Behaviors

نویسندگان [English]

  • N. Estaki Azad 1
  • SH. Amiri 1
  • Z. Latifi 2
  • M. Moghtadaie 1
چکیده [English]

The puspose of this study was survey of effectiveness of educational program based on Always Method on second and fourth year bullying boy students’ social pleasant behaviors in Isfahan. This study was semi-empirical with pre- and post-test and follow-up with experimental and control groups. Statistical population was all of second and fourth year bullying boy students in Isfahan in 2009-2010 academic year. Sample was 40 second and fourth year bullying students whom were selected by multistage random method among Isfahan six educational areas and were categorized in two 20-person experimental and control groups. Measurement tools were sociometry and peers relation questionnaire with three sub-scales: bullying, victim, and social pleasant behavior. Ex-perimental group received ten sixty-minute sessions based on Always Method which was held twice per week. Data analysis was done by SPSS-15 software and multi-variable covariance analysis. Findings showed that educational program based on Always Method meaning-fully increases social pleasant behavior rate in second and fourth year bullying boy students in post-test and follow-up (P < 0.0001). So, educa-tional program based on Always Method increases social pleasant beha-vior and most important function of this study is its effectiveness on in-crease of social pleasant behavior in schools and totally within society. This method can be offered to children’s experts for reduction of annoy-ing and destructive behaviors and improvement of social pleasant beha-vior level in peers’ relations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational program based on Always Method
  • Social pleasant behaviors and bullying