رابطه ادراک دانشجویان شاهد از جو تحصیلی، ویژگی‌های فردی و خانوادگی آن‌ها با سازگاری اجتماعی

نویسندگان

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ادراک دانشجویان شاهد از جو تحصیلی و نیز ویژگی‌های فردی و خانوادگی آنها با سازگاری اجتماعی است. آزمودنی‌های پژوهش حاضر 315 دانشجوی دختر و پسر شاهد هستند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب از میان کلیه دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران انتخاب شده‌اند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا و پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش ادراک دانشجویان از جو تحصیلی و ویژگی‌های جمیعت‌شناختی دانشجویان شاهد است. داده‌ها با استفاده از رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رضایت دانشجویان از سهمیه شاهد، نظر مثبت سایر دانشجویان به دانشجویان شاهد، نحوه برخورد اساتید و تاهل دانشجویان شاهد پیش‌بینی کننده‌های سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد است. بین متغیرهای خانوادگی دانشجویان مانند ازدواج مجدد مادر و سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد رابطه معناداری مشاهده نشد. علل احتمالی عدم ارتباط معنادار متغیرهای خانوادگی نظیر ازدواج مجدد مادر با سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد مورد بحث قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Surveying the Relation of Shahed Stu-dents’ Cognition of Academic Atmos-phere, and Their Individual and Family characteristics with Social Compatibility

نویسندگان [English]

  • A. Rahiminejad
  • M. Khodayarifard
  • Y. Abedini
  • M. Paknejad
چکیده [English]

Determining the relation of Shahed students’ cognition of academic at-mosphere and their individual and family characteristics with social compatibility is purpose of this study. Subjects are 315 male and female Shahed students, selected among all of Tehran universities’ students us-ing stratified sampling with appropriate allocation. The applied tools in this research are California personality questionnaire and structured questionnaire for measurement of Shahed students’ cognition of academ-ic atmosphere and Shahed students’ demographic features. The data were analyzed by hierarchical regression. Findings showed that Stu-dents’ satisfaction from Shahed privilege, other students’ positive view-point to Shahed students, professors’ attitude, and marriage of Shahed students are predictors of Shahed students’ social compatibility. No meaningful relation was observed between students’ family variables such as their mothers’ remarriage and social compatibility. Possible rea-sons for lack of meaningful relation between family variable variables such as their mothers’ remarriage and social compatibility was discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahed students
  • Social compatibility
  • Individual characte-ristics
  • Satisfaction from Shahed privilege
  • Cognition of academic at-mosphere