اثر بخشی بازی‌های توجهی بر میزان عملکرد حافظه و یادگیری کودکان پیش دبستانی با ناتوانی‌های یادگیری عصب روانشناختی

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیهای توجهی بر میزان عملکرد حافظه و یادگیری کودکان پیش دبستانی با ناتوانی‌های یادگیری عصب- روان شناختی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده و بر اساس طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین کودکان پنج تا شش ساله شهر اصفهان تعداد 20 نفر با ناتوانی یادگیری عصب- روان شناختی انتخاب و به تصادف در 2 گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند، و بازیهای توجهی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده در برگیرنده آزمون تشخیصی عصب روانشناختی کانرز و مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان ریون بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری ( مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته‌ها نشان دادند که بازیهای توجهی می تواند برمیزان عملکرد حافظه و یادگیری کودکان پیش دبستانی با ناتوانی های یادگیری عصب روانشناختی اثر داشته باشد (01/0P < ). بنابر این نتایج یاد شده ضمن همسویی با دیگر نتایج ، امکان به کارگیری مقدماتی این نوع بازیها در کودکان پیش دبستانی با ناتوانی‌های عصب روانشناختی –تحولی ، را فراهم ساخته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Attention-oriented Games on Memory Performance and Learning of Preschool Children with Learning Neuropsychological Disabilities.

نویسندگان [English]

  • Shima Ghalamzan
  • Mokhtar Malekpour
  • Salar Faramarzi
چکیده [English]

This survey was conducted aiming at determining effectiveness of attention-oriented games on memory performance and learning of preschool children with learning neuropsychological disabilities. This is experimental survey and was conducted based on pre-test and post-test with control group. For this purpose, 20 neuropsychological-disability children were selected through multi-stage random sampling among five-to-six year old children in Isfahan. These children were randomly categorized in control and test groups. Attention-oriented games were done on test group. The applied tools were Conners neuropsychological diagnostic test and Ryan preschool scale of intelligence. The data were analyzed by Multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Findings showed that attention-oriented games can influence memory performance and learning of preschool children with learning neuropsychological disabilities (P < 0.01). Therefore, the mentioned results, aligning with other findings, provided basic application of such games for children with learning neuropsychological disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention-oriented games
  • Memory
  • Learning
  • Neuropsychological Learning Disabilities