مقایسه اضطراب صفت - حالت و ابعاد کمال‌گرایی مادران کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی و کودکان سالم

نویسندگان

چکیده

اختلالات اضطرابی از شایعترین مشکلات در بین کودکان می‌باشد که می‌تواند به مشکلات کارکردی منجر شود. اکثر مطالعات خانوادگی بیانگر همپوشی بالای اختلالات اضطرابی کودک و خانواده وی بوده اند. با توجه به تمهیدات یاد شده، هدف مطالعه حاضر، تعیین تفاوت  بین اضطراب صفت-حالت و ابعاد کمال گرایی مادران کودکان با و بدون علائم اضطرابی می‌باشد. بر این اساس نمونه ای متشکل از  110کودک (55 کودک مبتلا به اضطراب و 55 کودک غیر مبتلا به اضطراب ) به همراه مادرانشان مورد مطالعه قرار گرفتند. کودکان مضطرب از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و کودکان غیر مضطرب بر اساس همتا سازی متغیر‌های جمعیت شناختی با گروه مضطرب ، از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. مادران کودکان مورد بررسی پرسشنامه‌های اضطراب صفت- حالت، ابعاد کمال گرایی فراست و سیاهه رفتاری کودک (فرم والد) را تکمیل نمودند. مقایسه نتایج دو گروه بر اساس آزمون t مستقل انجام شد. نتایج نشان داد که مادران کودکان مضطرب به طور معناداری سطوح بالاتر ی از اضطراب صفت-حالت، انتظارات والدینی، انتقادد والدینی، نگرانی درباره اشتباهات، استاندارد‌های بالا و تردید را نسبت به مادران کودکان بدون علائم اضطرابی دارند. نتایج این پژوهش نشانگر ارتباط اضطراب کودکان با برخی از عامل‌های والدینی از قبیل اضطراب و ابعاد کمال گرایی مادران بوده است. پس شایسته است در ارزیابی و درمان کودکان مضطرب به برخی از عوامل والدینی توجه داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compare Trait-state Anxiety and Perfectionism Dimensions of Mothers of Children with Anxiety Disorders and Healthy Children

نویسندگان [English]

  • Mohammad Aminaee
  • Rasol Roshan Chesli
  • Mohammad Reza Shairi
  • Fatemeh Moharreri
چکیده [English]

Anxiety disorders are the most common problems among children, which can lead to functional problems. Most family studies indicate high overlap of child anxiety disorders and his/her family.

According to the above measures, the aim of this study was to determine the difference between trait-mood anxiety and perfectionism dimensions of mothers of children with and without symptoms of anxiety. Accordingly, a sample of 110 children (55 children with anxiety and 55 children without anxiety) were studied accompanied by their mothers. Anxious children were selected through the sampling and non-anxious children by matched the demographic variables with distressed groups, from elementary schools in Mashhad. Mothers of children are under trait- state anxiety questionnaires, perfectionism dimensions and complete child behavior checklist (parent). Compare the results between the two groups was performed according to independent t test. The results showed that mothers of anxious children had significantly higher levels of trait -state anxiety, parental expectations, parental criticism, and concern about mistakes, high standards and uncertainty than mothers of children without symptoms of anxiety. The results of this study show correlation between the children anxiety with some parental factors such as anxiety and perfectionism dimensions of mothers. So it is appropriate that in the assessment and treatment of anxious children get some attention to some parental factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Trait-state anxiety
  • anxious children
  • Perfectionism