بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی خانواده‌محور، کودک‌محور و ترکیبی بر کاهش نشانه‌های کودکان اتیسم در زندگی واقعی

نویسندگان

چکیده

اتیسم اختلالی با رفتارهای نابجا مانند رفتارهای کلیشه ای، نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی است. از طرفی خانواده نقش اساسی را در تضمین سلامت و رفاه کودکان بازی می‌کند، آموزش چگونه مواجه شدن با رفتارهای ناسازگارانه کودکان اتیسم به والدین حایز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخلات روانشناختی خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه‌های کودکان اتیسم در زندگی واقعی است. روش پژوهش آزمایش با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل است. از مراکز توان بخشی کودکان اتیسم شهر اصفهان، 12 کودک اتیسم به همراه والدین آنها با نمونه گیری خوشه ای با توجه ملاک‌های ورود به پژوهش انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای اندازه گیری نشانه‌های کودکان اتیسم از مقیاس درجه بندی زندگی واقعی کودکان اتیسم استفاده شد. مدل مشاوره ای- آموزشی هورن بی برا ی مداخلات خانواده محور و از روش تحلیل کاربردی رفتار برای مداخلات کودک محور استفاده شد. تحلیل داده‌های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که که بین نمرات 3 گروه کودکان که تحت مداخلات روانشناختی خانواده محور کودک محور و ترکیبی قرار گرفتند و گروه کنترل تفاوت معنی دار وجود دارد (p≤0 /001). بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت مداخلات خانواده محور ، کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه‌های کودکان اتیسم موثر است. مداخلات ترکیبی اثر بخشی بیشتری داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Psychological and Educational Interventions for Child-Centered, Family-Centered and a Combination of Reduced Symptoms of Autistic Children in Real Life

نویسندگان [English]

  • Roya Chopan Zideh
  • Salar Faramarzi
  • Masoumeh Pirouz
  • Fatemeh Zeid Abadi
چکیده [English]

Autism is a disorder of aberrant behaviors such as stereotyped behaviors, impaired communication and social interaction. On the other hand, the family plays a fundamental role in ensuring children health and welfare, learning how to deal with maladaptive behaviors of autistic children are important to parents. This study examined the effectiveness of psychological interventions, family-centered, child-centered and a combination of reduced symptoms of autistic children in real life. The research method is experience with pre-test - post-test design and control group. From autistic children rehabilitation centers in Isfahan, 12 autistic children with their parents were chosen with cluster sampling according to the research entry criteria and participated in the research. To measure the symptoms of autistic children were used their real-life rating scale. Educational - Consulting Horen B model was used for family-centered interventions and applied analysis behavior method for child-centered interventions. Data analysis was performed by covariance analysis. The results showed that there was a significant difference between the scores of three groups of children who were under psychological interventions of child and family-centered and combination of them and control groups (p≤0 /001). Based on the findings, it can be concluded that the family-centered interventions, child-centered interventions and the combination is effective in reducing symptoms of autistic children. Combined interventions had more effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family centered interventions
  • Child-centered interventions
  • Symptoms of autistic disorder