نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان

نویسنده

دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

مقدمه: نوجوانی یکی از دوره‌های بحرانی در مراحل رشد انسان است و با توجه به مدل مک مستر، کارکردهای خانوادگی همچون حل مسئله، ارتباط، نقش‌ها، پاسخ‌دهی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار نقش مهمی در این دوره‌ی بحرانی ایفا می‌کنند؛ بنابراین هدف از اجرای این مطالعه بررسی نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان بود.

روش: در این مطالعه‌ی توصیفی از نوع همبستگی، نمونه‌ی آماری که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تعیین گردید شامل 180 نوجوان دختر می‌شد که در حال تحصیل در مقطع اول، دوم و سوم دبیرستان بودند. فرم اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس ارزیابی خانواده‌ی مک مستر، آزمون افسردگی بک و مقیاس اضطراب کتل برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.

 نتایج: یافته‌های مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان دارای اضطراب و افسردگی در مقایسه با نوجوانان سالم در زیرمقیاس‌هایی همچون حل مسئله، پاسخ‌دهی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار کارکردهای خانوادگی ناکارآمدی را گزارش داده بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مشارکت عاطفی و کنترل رفتار بیش‌ترین نقش را در پیش‌بینی اضطراب و افسردگی نوجوانان ایفا می‌کنند (01/0p<).

بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که اضطراب و افسردگی نوجوانان با کارکرد خانوادگی ناکارآمد آنان در ارتباط است؛ بنابراین روان‌درمانگران در طول فرایند درمان نوجوانان دارای اضطراب و افسردگی باید از این تأثیر آگاه بوده و اهمیت زیادی برای رابطه‌ی نوجوان با خانواده‌اش قائل باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of family function in teenagers anxiety and depression

نویسنده [English]

  • Rozita Amani
چکیده [English]

Introductoin: Adolescence is a critical period during human growth. According to McMaster model, Family functions such as problem solving, communication, roles, emotional involvement, cognitive participation and behavior control play an important role in this critical period. Therefore, the aim of this study was to investigate the role of family function in depression and anxiety of teenagers.
Method: In this correlation descriptive study, Statistical sample was consisted of 180 girl teenagers who were selected through cluster sampling. The girls were studying at first, second and third grade of high school. Demographic Information Form, McMaster Family Assessment Device (FAD), Beck Depression Inventory (BDI-II), and Cattle anxiety scale were used for collecting data.
Results: The finding of the study showed that teenagers with anxiety and depression report dysfunctional family functions in subscales such as problem solving, cognitive response, emotional involvement, and behavior control in comparison with healthy teenagers. The results of multivariate regression analysis indicated that the subscales of emotional involvement and behavior control play the most important role in predicting depression in teenagers (p<0.01).
Discussion and conclusion: This study shows that anxiety and depression is related with dysfunctional family functioning of teenagers. Therefore, psychotherapist should be aware of this effect during the treatment teenagers with anxiety and depression, and emphasize on the relationship between the teenagers and their family.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family function
  • anxiety
  • Depression
  • Adolescent