تأثیر بازی‌درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت‌های اجتماعی - هیجانی دختران پیش‌دبستانی 5 تا 6 ساله شهر اصفهان

نویسنده

دانشگاه اصفهان

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی بازی‌درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت‌های اجتماعی - هیجانی کودکان دختر پیش‌دبستانی بود.

روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان دختر پیش‌دبستانی شهرستان اصفهان در سال 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر پیش‌دبستانی بودند که از بین 94 نفر از کودکانی که به پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی- هیجانی پاسخ دادند و کمترین نمره را در این پرسشنامه کسب کرده بودند، به‌صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه غربالگری مهارت‌های اجتماعی- هیجانی کودکان نسخه ترجمه‌شده بود. مادران گروه آزمایش در طی 8 هفته، در 8 جلسه درمان گروهی دوساعته بازی‌درمانی به شیوه فیلیال شرکت کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار «اس. پی. اس. اس. هفده» و روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت.

نتایج: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بازی‌درمانی به شیوه فیلیال، میزان مهارت‌های اجتماعی- هیجانی کودکان دختر پیش‌دبستانی در مرحله پس‌آزمون را به‌صورت معناداری افزایش داد (05/0>p)؛ بنابراین می‌توان گفت بازی‌درمانی به شیوه فیلیال مهارت‌های اجتماعی - هیجانی را افزایش می‌دهد.

بحث و نتیجه‌گیری: مهم‌ترین کاربرد این پژوهش اثربخشی آن درزمینه افزایش سطح مهارت‌های اجتماعی - هیجانی کودکان در مراکز آموزشی و به‌طورکلی جامعه خواهد بود. این روش می‌تواند به‌منظور کاهش مشکلات رفتاری در کودکان و افزایش رفتارهای مورد پسند اجتماعی و کنترل هیجانات در کودکان به کلیه متخصصان دست‌اندرکار مسائل کودکان پیشنهاد گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Filial play therapy on social- emotional skills in 5 to 6 year old preschool girls of Isfahan

نویسنده [English]

  • Shahrzad Adili
چکیده [English]

Introductoin: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of filial play therapy on social- emotional skills in 5 t0 6 year old preschool girls of Isfahan.
Method: The design of the research was semi-experimental, pre-test, and post-test with control group. Statistical population was all of preschool girls of Isfahan in 2014-2015 academic year that 94 children replied to social- emotional questionnaire and 30 children were selected as sample using multi-stage random sampling who obtained lowest score in this questionnaire. Subjects were categorized in two 15-person experimental and control groups. Research tools was social-emotional skills screening questionnaire (translated by Miller, 1977). The mothers of experimental group participated in eight 2-hour sessions of filial play therapy intervention. Data were analyzed for statistical analysis of covariance test by using SPSS-17 software.
Results: Results indicated that Filial play therapy in the post-test significantly increased social- emotional skills in preschool girls (p<. /.5).
Discussion and Conclusion: This research applied mainly for increasing the level of socio-emotional skills of children in training center and generally in the society. This method is proposed to specialists in the field of children because it can be used to reduce behavioral problems in children and enhance proper social behavior and control emotions in children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Filial play therapy
  • social- emotional skills