ساخت، اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب هستی (QFEA)

نویسندگان

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، طراحی پرسشنامه اضطراب هستی (مرگ، آزادی، تنهایی و ناپایداری معنا) و بررسی اعتبار و پایایی آن بود. طرح پژوهشی، مطالعه اکتشافی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود.

روش: این پژوهش دارای سه مرحله بوده است. مرحله اول بررسی مبانی نظری و چهارچوب‌های مفهومی اضطراب هستی؛ مرحله دوم تدوین پرسشنامه اضطراب هستی و برآورد اعتبار محتوایی آن؛ و مرحله سوم گسترش اعتباریابی و بررسی پایایی ابزار. به‌منظور برآورد اعتبار و پایایی ابزار 505 نفر از کارمندان و دانشجویان 5 دانشگاه مستقر در شهر تهران با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های نشانگان افت روحیه و اضطراب مرگ به‌عنوان ابزارهای برآورد اعتبار هم‌زمان و همگرا و پرسشنامه اضطراب هستی به‌عنوان ابزار اصلی، پاسخ گفتند.

نتایج: یافته‌ها نشان می‌دهد اعتبار محتوای ابزار بر اساس نظر 10 متخصص، به روش آی. سی. سی. برابر 95/0 و اعتبار هم‌زمان و همگرا به ترتیب 82/0 و 55/0 می‌باشد و تحلیل عاملی اکتشافی و چرخش عامل‌ها به شیوه واریماکس، نشان می‌دهد ساختار نظری پرسشنامه از 4 عامل تشکیل شده که بر این اساس نام‌گذاری عامل‌ها طبق مبانی نظری صورت گرفت. تحلیل عاملی تأییدی نیز بیانگر نیکویی برازش عامل‌هاست. همچنین پایایی ابزار نیز به روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب برابر 82/0 و 86/0 حاصل گشت.

بحث و نتیجه‌گیری: به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت پرسشنامه‌ای استاندارد با 29 گویه و 4 خرده‌مقیاس، برای سنجش اضطراب هستی به زبان فارسی، در دست است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Construction, validity and reliability of existential anxiety questionnaire (QFEA)

نویسندگان [English]

  • Raheleh Masoudi Sani
  • Bahman Bahmani
  • Ali Asgari
  • Mohammad Saeid Khanjani
  • Nassim Pakniya
چکیده [English]

Introductoin: The purpose of present research was to design Existential anxiety questionnaire (death, freedom, loneliness and meaninglessness) and investigate its validity and reliability. The research design was exploratory study of instrumentation and validity assessment.
Method: This research consisted of three stages. The first stage was to investigate the theoretical foundations and conceptual frameworks of existential anxiety. The second stage was to construct a Questionnaire for Existential Anxiety and evaluate its content validity and the third stage involved expanding validation and assessing reliability of questionnaire. To evaluate the validity and reliability, 505 employees and students of 5 Tehran universities were selected as sample using multi-stage cluster sampling. Research tools included Demoralization scale (translated by Naghiyayi and Bahmani, 2013) and Collett- Lester Death Anxiety scale (1990) that estimate concurrent and convergent validity and Existential Anxiety Questionnaire. All the subjects replied to two scales.
Results: Findings showed that according to 10 expert opinions, Concurrent validity was. 0.95 by ICC and Concurrent validity and convergent validity was obtained 0.82 and 0.95, respectively. Exploratory Factor Analysis and Varimax factor rotation indicated Questionnaire theoretical structure consists of 4 factors that factors nominated according to theoretical base. Confirmatory factor analysis also indicated the goodness of fit for these factors.  Furthermore the Cronbach's alpha and test-retest reliability was 0.82 and 0.86, respectively.
Discussion and Conclusion: It can be concluded that a standard Questionnaire with 29 items and 4 subscales is available for evaluating Existential Anxiety in Persian.

کلیدواژه‌ها [English]

  • anxiety
  • Existential Anxiety
  • Validity
  • reliability