بررسی تأثیر پنج عامل شخصیت بر عضویت نوجوانان در فیسبوک

نویسندگان

دانشگاه بوعلی سینا همدان

چکیده

مقدمه: امروزه، یکی از پرمخاطب‌ترین سرگرمی‌ها در فضای مجازی در بین نوجوانان و جوانان، پایگاه شبکه اجتماعی فیسبوک می‌باشد که گرایش یا عدم گرایش به آن بر اساس ویژگی‌های شخصیتی کاربر، قابل تبیین است.
روش: به همین منظور برای بررسی تأثیر پنج عامل شخصیت بر عضویت نوجوانان در فیسبوک، از بین تمامی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهرستان خرم آباد، 350 نفر (175 دانش‌آموز پسر و 175 دانش‌آموز دختر) بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و فرم اطلاعات شخصی محقق ساخته و پرسش‌نامه شخصیتی نئو را تکمیل کردند. داده­های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و روش آماری مدل معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که بین ویژگی­های شخصیتی روان رنجوری، توافق و گشودگی به تجربه با عضویت در فیسبوک رابطه وجود دارد، اما بین ویژگی شخصیتی برون‌گرایی و با وجدان بودن با عضویت در فیسبوک رابطه­ی معناداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بین ویژگی­های شخصیتی روان رنجوری، توافق و گشودگی به تجربه با عضویت در فیسبوک رابطه وجود دارد، اما بین ویژگی شخصیتی برون‌گرایی و با وجدان بودن با عضویت در فیسبوک رابطه­ی معناداری مشاهده نشد. 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the Effect of Big Five Personality Factors on the Adolescents' Membership on Facebook

نویسندگان [English]

  • abolghasem yaghobi
  • maryam abdolahi moghadam
  • fazlallah Hasanvand
چکیده [English]

Introduction: Nowadays, Facebook as a social networking site is one of the most popular hobbies of cyberspace among adolescents and young people. Tendency or reluctance to Facebook is determined by personality traits of the user.
Method: To investigate the effect of big five personality factors on the membership of adolescents on Facebook, 350 students (175 male students and 175 female students) were selected from all high school students of Khorramabad city by multi stage cluster sampling. The participants completed personal information form and NEO Personality Inventory. Data were analyzed by Lizrel software and statistical method of structural equation models.
Results: The results showed that there's a relationship between membership on Facebook and personality traits of neuroticism, agreement and openness to experience but there's no significant relationship between membership on Facebook and personality traits of extroversion and conscientiousness.
Discussion and conclusion: The results showed that there's a relationship between membership on Facebook and personality traits of neuroticism, agreement and openness to experience but there's no significant relationship between membership on Facebook and personality traits of extroversion and conscientiousness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Facebook
  • big five personality factors
  • Adolescents