استفاده از اینترنت و رابطه آن با سلامت روان و کیفیت زندگی در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 دانشگاه علم و فرهنگ

3 دانشگاه خوارزمی

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین رابطه استفاده از اینترنت با سلامت روان و کیفیت زندگی در بین دانش‌آموزان پسر و دختر مقطع دبیرستان شهر تهران اجرا شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و علّی مقایسه‌ای بوده و جامعه آماری آن تمام دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دو منطقه 8 و 15 شهر تهران بوده است. از جامعه آماری بالا 736 نفر به شیوه خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ، مقیاس کوتاه اضطراب، افسردگی و استرس و پرسشنامه کیفیت زندگی نسخه دانش‌آموزان.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که هر چه استفاده از اینترنت افزایش یابد، میزان اضطراب، افسردگی و استرس دانش‌آموزان افزایش می‌یابد و با افزایش استفاده از اینترنت، کیفیت زندگی دانش‌آموزان کاهش می‌یابد. دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان از دانش آموزان پسر هم پایه خود از اینترنت بیشتر استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که میزان استفاده دانش‌آموزان پسر مقطع پیش‌دانشگاهی از دختران همین مقطع بیشتر است.
بحث و نتیجه‌گیری: از یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که باید درباره میزان استفاده از اینترنت در دانش‌آموزان دقت بیشتری داشت؛ چرا که استفاده مهار نشده از آن ممکن است برخی پریشانی‌های روان‌شناختی را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Use of Internet and its Relationship with Mental Health and Life Quality of High School Students

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Naeinian 1
  • Fatemeh Adabdoost 1
  • Samaneh Khatibi 2
  • Fatemeh Ghomian 3
چکیده [English]

Introduction: The research has been done to determine the effect of using Internet on mental health and life quality of both male and female high school students of Tehran, Iran.
Method: This was a correlation and causal-comparative research which its statistical population included all male and female middle school students of zone 8 and zone 15 of Tehran, Iran. 736 individual were selected from the statistical population by multistage cluster sampling. Research tools were Young Internet Addiction Test and short form of Anxiety, Depression and Stress Scale (DASS-21) for children.
Results: Results showed that as use of Internet increases, the degree of anxiety, depression and stress of the students will increase; thus, their life quality will decrease. First grade female students use Internet more than their male counterpart, while pre-university male students use Internet more than their female counterpart.
Discussion and Conclusion: It can be concluded from the results that we should pay more attention to students' use of Internet because uninhibited use of Internet might increase some psychological disorders.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet addiction
  • Mental Health
  • Life quality
  • Students