تبیین سهم مؤلفه‌های باورهای فراشناختی در پیش‌بینی نشانگان اضطرابی و وسواسی در جمعیت غیربالینی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

مقدمه: فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم دربرگیرنده ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی با نشانگان اضطرابی و علائم وسواسی در جمعیت غیر بالینی انجام شده است.

روش: تعداد 327 نفر (182 دختر و 145 پسر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسش نامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، اضطراب بک و علائم وسواسی مادزلی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.

نتایج: بین نمرات افراد در مولفه های های باورهای فراشناختی با نشانگان اضطرابی و علائم وسواسی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت، به عبارتی با افزایش نمره ی فرد در مقیاس فراشناختی، نشانگان اضطرابی و علائم وسواسی فرد بیشتر می شود. هم چنین، رابطه ی نمره کلی با نمرات افراد در ابعاد کنترل ناپذیری و خطر، باورهای مثبت درباره نگرانی، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار و وقوف شناختی معنی داری بود (P<0.001).  همچنین بین دختران و پسران از نظر باورهای فراشناختی تفاوت معنی داری وجود نداشت.

بحث و نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل موثر در سلامت روانی هستند و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه ناسازگارانه ی تفکرات منفی را زیاد می کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Clarification of the Role of Meta-Cognitive Beliefs Components in Prediction of Anxiety and OCD Symptoms in Nonclinical Population

نویسندگان [English]

  • Mansour Beirami 1
  • Kolsoum Kariminejad 2
چکیده [English]

Introduction: Meta-cognitive is a multidimensional concept. The concept includes knowledge, processes, and strategies which monitor, evaluate and control the cognition. The current study has been done to investigate the relationship between metacognitive beliefs and anxiety and OCD symptoms in nonclinical population.
Method: 327 students (182 female students and 145 male students) of Lorestan School of Medicine were selected by multistage cluster random sampling. They were asked to reply the demographic information and also complete the Wells and Cartwright Metacognitive Questionnaire, Beck Anxiety and Maudsely OCD Symptoms Questionnaire. Data were analyzed by Pearson Correlation Coefficients and Multivariate Regression Analysis.
Results: There was a significant positive correlation between metacognitive beliefs scores and anxiety and OCD symptoms. In other words, as the metacognitive scale score of the individual increases, OCD and anxiety symptoms will increase, too. There was also a significant relationship between total scores of both scales and scores on uncontrollability and risk, positive beliefs about anxiety, cognitive confidence and need to thought control and self-consciousness (p< 0.001). Moreover, there was no significant difference among male and female students in regard with metacognitive beliefs.
Discussion and conclusion: Dialectical behavior therapy could help the patients with OCD, by training emotional regulation strategies, tolerance and acceptance of negative emotion, to learn how to work effectively on the obsession. Metacognitive beliefs are effective factors in mental health. It is possible to improve students' mental health by changing metacognitive beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metacognitive Beliefs
  • Anxiety Symptoms
  • OCD