اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال‌گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال‌گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان انجام شد.
روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون – پس‌آزمون و گروه کنترل، 26 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش در معرض مداخله 8 جلسه‌ای درمان پذیرش و تعهد (هیز، استروسال و ویلسون، 2003) قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل در معرض چنین مداخله‌ای قرار نگرفتند. پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران در مورد شرکت‌کنندگان اجرا گردید. داده‌های پژوهش به کمک نرم‌افزار آماری «اس. پی. اس. اس.» و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش میزان کمال‌گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان دختر گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می‌شود.
بحث و نتیجه‌گیری: گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر بسزایی در کاهش میزان کمال‌گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان دارد و درمانگران می‌توانند از این رویکرد درمانی جهت بهبود کمال‌گرایی نابهنجار و اضطراب امتحان دانشجویان استفاده کنند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of acceptance and commitment therapy group on the perfectionism and test anxiety in students

نویسندگان [English]

  • Samane Miri
  • Ahmad Mansouri
چکیده [English]

The aim of present study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment group therapy on the perfectionism and test anxiety in students. For this purpose, in a quasi-experimental study, 26 female undergraduate students in Islamic Azad Uniuersity of Neyshabur were selected by purposive sampling method and then randomly designed into two experimental and control groups. The experimental group participated in 8 sessions of acceptance and commitment therapy (Hayes, Strosahl & Wilson, 2003), while control group was not in any treatment. The participants completed Test Anxiety Questionnaire (TAQ) and Tehran Multidimensional Perfectionism Scale (TMPS). Data were analyzed by SPSS22 software, using Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The findings showed that acceptance and commitment group therapy decreases the perfectionism and test anxiety. In sum, result showed that acceptance and commitment group therapy might be an efficient way to decrease perfectionism and test anxiety. Also, therapists can use this therapeutic approach for improving abnormal perfectionism and test anxiety. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and commitment group therapy
  • Perfectionism
  • Test anxiety
  • Students