بررسی نقش ابعاد شخصیتی مبتنی بر سیستم‌های مغزی/ رفتاری در اختلال‌های درون‌سازی و برون‌سازی نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه ارومیه

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد آسیب‌های روانی شامل مشکلات درون‌سازی و برون‌سازی بر اساس ابعاد سیستم فعال‌ساز رفتاری و سیستم بازداری رفتاری بود.

روش: به این منظور، ابتدا 270 نفر از دانش‌آموزان نوجوان (شامل پسران و دختران) مقطع دبیرستان از طریق نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای از مدارس متوسطه سطح شهر اراک انتخاب شدند. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 80 نفر از آنان بر اساس نمرات انتهایی توزیع انتخاب شده و در نهایت به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش، شرکت‌کنندگان جهت سنجش مشکلات درون‌سازی و برون‌سازی از طریق پرسشنامه‌های سیستم‌های مغزی/رفتاری، اضطراب چندگانه، افسردگی، پرخاشگری و بیش‌فعالی مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره، واریانس تک متغیره و آزمون‌های تعقیبی تحلیل شدند.

نتایج: نتایج نشان داد که بین چهار گروه شخصیتی در ابعاد مشکلات درون‌سازی و برون‌سازی تفاوت‌های معناداری وجود دارد. به طوری که گروه حساسیت سیستم بازداری بالا و حساسیت سیستم بازداری پایین بیشترین میزان خشم و تهاجم را داشتند (0.05>P). در علائم درون‌سازی شامل اضطراب اجتماعی و علائم جسمانی اضطراب گروه حساسیت سیستم فعال‌ساز بالا  تفاوت معناداری با گروه‌های دیگر نشان دادند (0.05>P).

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بیش‌فعالی و کم فعالی سیستم‌های مغزی/رفتاری می‌تواند نوجوانان را مستعد آسیب‌های روان‌شناختی سازد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که سطوح حساسیت بالا و پایین سیستم‌های مغزی-رفتاری منجر به اختلال‌های روان‌شناختی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate the role of personality dimensions based on brain / behavioral systems in internalizing and externalizing syndromes of adolescents

نویسنده [English]

  • sohrab AMIRI
چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate psychological damage aspects, including the Internalizing and externalizing problems based on the dimensions of behavioral activation system (BAS) and behavioral inhibition system (BIS). For this purpose, first, 270 persons of high school adolescent students (including boys and girls) of arak's schools were selected through a multistage cluster sampling. Then Brain / behavioral Systems questionnaire were distributed among them to be answered. After initial data analysis, 64 of them, based on final score distribution (Z Standard) in Brain / behavioral Systems questionnaire were chosen. Finally, in order to test the hypothesis of this study, participants were have studied to measure Internalizing and externalizing problems, Through Brain / behavioral, Multiple anxiety, depression, aggression and hyperactivity questionnaires. The collected data were analyzed using a Multivariate analysis of variance, ANOVA and post hoc tests. Results showed that are significant difference between the four personality groups in Internalizing and externalizing problems. So that, High sensitivity of behavioral inhibition system (HBIS) and Low sensitivity of behavioral inhibition system (LBIS) group, had the highest anger and aggression had the highest anger and aggression (p < 0/05). In symptoms of of social anxiety and physical symptoms of anxiety, high sensitivity Behavioral Activation System (HBAS), showed a significant difference with other groups (p < 0/05). The results showed that the more active and less active of brain/ behavioral systems can make adolescents vulnerable to psychological damages. The results showed that high and low levels of brain-behavioral systems sensitivity, leading to psychological disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • internalizing
  • externalizing
  • Behavioral activation system
  • Behavioral inhibition system