بررسی رابطه‌ی شادی و بهزیستی روان‌شناختی با نگرش به زمان در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بوعلی سینا

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوکان

چکیده

مقدمه: نگرش به زمان به هیجانات افراد و ارزیابی احساسی آن‌ها نسبت به گذشته، حال و آینده اشاره دارد و می‌تواند بر شادی و بهزیستی روان‌شناختی افراد تأثیرگذار باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی شادی و بهزیستی روان‌شناختی با نگرش به زمان در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان بود.
روش: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان است که تعداد آن‌ها 16000 نفر بوده و از میان آن‌ها بر اساس جدول کرسچی مورگان 302 دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های شادی آکسفورد، بهزیستی روان‌شناختی ریف و نگرش به زمان میللو و وورل پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار «اس. پی. اس. اس.» ویراست 18 و روش‌های آماری همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش هم‌زمان تجزیه‌وتحلیل شدند.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین نگرش به زمان و 4 بعد آن با شادی و بهزیستی روان‌شناختی همبستگی معنادار وجود دارد (0.001>P). بعد حال‌نگر مثبت قادر به پیش‌بینی شادی و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان بود (0.001>P) ولی بعد آینده‌نگر مثبت فقط قادر به پیش‌بینی شادی دانشجویان بود (0.001>P). همچنین بعد حال‌نگر منفی و آینده‌نگر منفی قادر به پیش‌بینی شادی و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان بودند (0.001>P).
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان گفت که نگرش دانشجویان به زمان می‌تواند پیش‌بینی‌کننده‌ی خوبی برای شادی و بهزیستی روان‌شناختی آنان باشد؛ بنابراین با رشد و بهبود نگرش‌های مثبت در دانشجویان می‌توان انتظار افزایش شادی و بهزیستی روانی آنان را داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Happiness, Psychological Well-Being and Time Attitude

نویسندگان [English]

  • khosro rashid 1
  • galavizh alizade 2
  • azadeh moradi 1
چکیده [English]

This study aimed at studying the relationship between time attitude and it’s sub-scales( present positive and negative, and future positive and negative)with happiness and psychological well- in students. It was a survey study which some questionnaires were used. The population was all of students in Bu Ali Sina University in 2012-2013 academic years. Research sample was 302 girls and boys students which were selected by using simple random sampling method. The instruments were Axsford Happiness Scale, Ryff’s 18-items Psychological Well-Being questionnaire and Mello and Worrell’s Time Attitude Scale. The data collected from the sample were put into SPSS- 18 and were analysed using statistical methods, correlation coefficient and multipleregression. The findings show that students have more future positive attitudes, and are more positive than negative, in general. Moreover, the results show that there are meaningful relationships between happiness and psychological well-being with time attitude students (p < 0.001).Also time attitude (Present Positive) can predict the changes related to the happiness and psychological well-being positively and significantly (p < 0.001) but Future Positive can predict only the changes related to the happiness(p < 0.001). Also both Present Negative and Future Negative can predicts the changes related to the happiness and psychological well-being negatively and significantly (p < 0.001) According to the findings, their student’s time attitude can predict moderately their happiness and psychological well-being. However, by increasing student’s positive time attitudes developing the level of their happiness and psychological well-being could be anticipated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : happiness
  • psychological well-being
  • time attitude