مقایسه سبک‌های هویت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه سبک‌های هویت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد است.

روش: روش پژوهش علی - مقایسه‌ای و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان شاهد دانشگاه رازی کرمانشاه است که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. برای برآورد حجم نمونه دانشجویان شاهد‌، از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد و برای انتخاب دانشجویان غیرشاهد، از روش تصادفی خوشه‏ای چند مرحله‏ای و همتاسازی با دانشجویان شاهد استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سبک‌های هویت برزونسکی و میانگین نمرات واحدهای انتخابی دانشجویان به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی بود. داده‌های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون وارسی گردید.

نتایج: نتایج بدست آمده  نشان داد بین سبک‌های هویت دانشجویان شاهد و غیرشاهد تفاوت معنی‌داری وجود دارد، بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد و غیرشاهد نیز تفاوت معنی‌داری وجود دارد، بین سبک هویت جهت‌گیری اطلاعاتی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنی‎داری مشاهده شد، اما بین سبک هویت هنجاری و سبک سردرگم /‌ اجتنابی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. همچنین رابطه معنی‌داری بین سه سبک هویت و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان غیرشاهد مشاهده نشد.

بحث و نتیجه‎گیری: نتایج نشان می‎دهد که سبک هویت جهت‌گیری اطلاعاتی دانشجویان شاهد بیشتر از دانجویان غیرشاهد است. همچنین پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد پایین‎تر از دانشجویان غیرشاهد است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Relationship Between Identity Styles and Academic Achievement of Shahed and non Shahed students

چکیده [English]

The purpose of present research is to compare Identity Styles and its relationship with Academic Achievement of Shahed and nonShahed Students at Kermanshah Raziuniversity during 91-92 school year. For this purpose, according to Koukran s formula, sample size (57 people) from Shahedstudents  andnonShahed sample are selected according to variables like age, academic field, and gender by use of assimilation technique. Berzonsky Identity Styles questionnaire was the data aggregation tool, and marks average of the students elective courses was the standard for academic achievement. Research data was checked by Pearson s contingency coefficient formula and multi variance analysis test. The results showed that there is a meaningful difference between Shahed and nonShahedstudents identity style, and there is also meaningful difference between their academic achievement,Average and a meaningful relationship observed betweenShahed students informationalorientation identity style and academic achievement, but there is no meaningful relationship seen between normative, diffuse/avoidant identity style, and Shahedstudents academic achievement. On the other hand, no meaningful relationship is observed between Shahedstudents three identity style and academicachievement rate.andultimately the lateral result of this research was that the first model of informationalorientationidentity style has meaningfully the ability ofacademic achievement, ofShahed students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity style
  • Academic Achievement
  • Shahed students
  • Non Shahed students