اثربخشی آموزش خود - دلسوزی شناختی بر تاب‌آوری و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه لرستان

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش خود - دلسوزی شناختی بر تاب‌آوری و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود.
روش: طرح پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر پایه دوم دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-1394 بود. به منظور اجرای پژوهش ابتدا غربالگری انجام گرفت که 302 شرکت کننده پرسشنامه نگرانی پنسلوانیا را تکمیل نمودند و از میان آن‌ها 40 نفر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انتخاب گردید، سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جسله 90 دقیقه‌ای تحت آموزش خود - دلسوزی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه تشخیصی و پرسشنامه‌های تاب‌آوری و خودکارآمدی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل کواریانس استفاده گردید.
نتایج: نتایج تحلیل کواریانس حاکی از آن بود که گروه آزمایش افزایش معناداری  را در  تاب‌آوری (0.003>P) و خودکارآمدی (0.005>P) بعد از دریافت آموزش نشان دادند.
بحث و نتیجه‌گیری:  بر اساس یافته‌ها می‌توان گفت آموزش خود - دلسوزی عامل تأثیرگذار مهمی بر افزایش تاب‌آوری و خودکارآمدی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training on Resiliency and Self-Efficacy in Female Students with Generalized Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • Leila Mansouri
  • Hasanali Veiskarami
  • Fatemeh Rezaei
Lorestan University
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive self-compassion training on resiliency and self-efficacy female students with GAD.

Method: The present experimental study included pre-test, post-test with the control group design. The statistical population of this study consisted of all female second grade  students of high schools in Izeh city in the academic year of 2015-2016. Screening was conducted and 302 participants completed the Penn State Worry Questionnaires, Then 40 individuals suffering GAD  identified and  were assigned randomly to experimental and control groups. The instruments used in this study was diagnostic interview, resiliency and self-efficacy Questionnaires. The experimental group received self-compassion training for ten 90-minutes sessions. 

Results: Analysis of the data was done using descriptive and inferential tests such as covariance analysis. Experimental group showed significant increase in resiliency (p < 0/003) and self-efficacy (p < 0/005) after being trained.

Conclusion: Based on the result we can say that cognitive self-compassion training is an important factor in improving resiliency and in self-efficacy of students suffer from GAD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Self-Compassion
  • Resiliency
  • Self-efficacy
  • Generalized anxiety disorder
1- Higa-McMillan, C. K., Francis, S. E., Rith-Najarian, L., & Chorpita, B. F. (2016). Evidence base update: 50 years of research on treatment for child and adolescent anxiety. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 45(2). PP.  91-113.
 2- Muller-Pinzler, L., Gazzola, V., Keysers, C., Sommer, J., Jansen, A., Frässle, S., & Krach, S. (2015). Neural pathways of embarrassment and their modulation by social anxiety. Neuroimage, 119. PP.  252-261.
 3- نجومی، مرضیه؛ صادقی عابدینی، مرتضی، و رضوان‌طلب، رضا. (1381). بررسی شیوع اضطراب در معلمین مقطع دبیرستان شهر تهران. فصلنامه پایش، 1 (3)، صص. 53-47.
 4-American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
 5- Charney, D. S. (2003). The psychobiology of resilience and vulnerability to anxiety disorders: implications for prevention and treatment. Dialogues in clinical neuroscience, 5(3). PP. 207.
 6- Perkins, D. F. & Jones, K. R. (2004). Risk behaviors and resiliency within physically abused adolescents. Child Abuse & Neglect, 28. PP. 547-63.
 7- Pinquart, M. (2009). Moderating effects of dispositional resilience on associations between hassles and psychological distress. Journal of applied Developmental psychology, 30(1). PP.  53-60.
 8- رمضانی، فریدون و حجازی مسعود. (1396). مقایسه سلامت روانی، تاب­آوری و سرسختی روانی در افراد ورزشکار و غیرورزشکار. روان­شناسی بالینی و شخصیت، 15(1)، صص. 166-157.
 9- Connor, K. M., & Zhang, W. (2006). Resilience: Determinants, measurement, and treatment responsiveness. CNS spectrums, 11(12). PP. 5-12.
 10- مؤمنی، خدامراد و علیخانی، مصطفی. (1392). رابطه عملکرد خانواده، تمایز یافتگی خود و تاب­آوری با استرس، اضطراب و افسردگی در زنان متأهل شهر کرمانشاه. فصلنامه مشاوره و روان­درمانی خانواده، 3(2)، صص. 320-289.
 11- Meece, J. L., Glienke, B. B. & Burg, S. (2006). Gender and Motivation, Journal of School Psychology, 44. PP.  351-373.
 12- Stanley, M. A., Novy, D. M., Hopko, D. R., Beck, J. G., Averill, P. M., & Swann, A. C. (2002). Measures of self-efficacy and optimism in older adults with generalized anxiety. Assessment, 9(1). PP. 70-81.
 13- حسین­خانزاده، عباسعلی؛ طاهر، محبوبه؛ فلاح­نژاد، سیده­زینب، و سیدنوری، سیده زهرا. (1395). پیش­بینی خودکارآمدی و حرمت خود بر اساس خوددلسوزی، روان­شناسی بالینی و شخصیت، 14(1)، صص.42-33.
 14- عسگری­ماهانی، مریم؛ سلیمانی، لاله؛ ظفرنیا، نیلوفر، میری، سکینه. (1394). مجله توسعه در پرستاری و مامایی، 12(2)، صص. 37-29.
 15- Tahmassian, K., & Jalali Moghadam, N. (2011). Relationship between self-efficacy and symptoms of anxiety, depression, worry and social avoidance in a normal sample of students. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences, 5(2). PP.  91-98.
 16- Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
 17- Barlow, D. H. (2000). Unraveling the mysteries of anxiety and its disorders from the perspective of emotion theory. American Psychologist, 55(11). PP. 1247-1263.
 18- Muris, P. (2002). Relationships between self-efficacy and symptoms of anxiety disorders and depression in a normal adolescent sample. Personality and individual differences, 32(2). PP.  337-348.
 19- Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S. S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of research in personality, 41(1). PP. 139-154.
 20- Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2). PP.  85-101.
 21- Neff, K. D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human development, 52(4). PP. 211-214.
 22- Roemer, L., Lee, J. K., Salters-Pedneault, K., Erisman, S. M., Orsillo, S. M., & Mennin, D. S. (2009). Mindfulness and emotion regulation difficulties in generalized anxiety disorder: Preliminary evidence for independent and overlapping contributions. Behavior therapy, 40(2). PP. 142-154.
 23- Tirch, D. (2012). The compassionate-mind approach to overcoming anxiety: Using the compassion-focused therapy (CFT) to treat worry, panic, and fear. American institute for cognitive therapy, 38. PP.  6-29.
 24- یزدانی، محمدرسول، مؤمنی، خدامراد. (1395). نقش سبک زندگی و تاب­آوری در پیش­بینی سلامت روان و خودشفقت­ورزی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 393. مجله تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 5(2)، صص. 124-115.
 25- Halifax, J. (2011). The precious necessity of compassion. Journal of Pain and Symptom Management, 41(1). PP. 146-153.
 26- Raque-Bogdan, T. L., Ericson, S. K., Jackson, J., Martin, H. M., & Bryan, N. A. (2011). Attachment and mental and physical health: self-compassion and mattering as mediators. Journal of Counseling Psychology, 58(2). PP. 272.
 27- شیخ­الاسلامی، علی؛ قمری­کیوی، حسین و محمدی، نسیم. (1395). اثربخشی آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد خمینی (ره). فصلنامه مددکاری اجتماعی، 5(2)، صص. 19-13.
 28- Smith, J. L. (2015). Self-Compassion and Resilience in Senior Living Residents. Seniors Housing & Care Journal, 23(1). PP. 16-31.
 29- Perez-Blasco J, Sales A, Meléndez JC, Mayordomo T. (2016). The Effects of Mindfulness and Self-compassion on Improving the Capacity to Adapt to Stress Situations in Elderly People Living in the Community. Clinical Gerontologist. 39(2). PP.  90-103.
 30- Kurilova, J. (2013). Exploration of Resilience in Relation to Mindfulness, Self-Compassion, and Attachment Styles. Doctoral dissertation, University of Calgary.
 31- Hayter, M. R., & Dorstyn, D. S. (2014). Resilience, self-esteem and self-compassion in adults with spina bifida. Spinal cord, 52(2). PP. 167-171.
 32- Charles, L. (2010). Mindfulness, Self-Compassion, Self-Efficacy, and Locus of Control: Examining Relationships between Four Distinct but Theoretically Related Concepts.
 33- Iskender M (2009). The relationship between self-compassion, self-efficacy, and control belief about learning in Turkish university students. Social behavior and personality: 37(5). PP. 711-72.
 34- حسینی، فاطمه­سادات. (1394). اثربخشی آموزش خود-دلسوزی به شیوه گروهی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
 35-  دلاور، علی. (1386).  روش تحقیق در روان­شناسی و علوم تربیتی .تهران­: ویرایش.
 36- Kaufman, J., Birmaher, B., Brent, D., Rao, U. M. A., Flynn, C., Moreci, P., & Ryan, N. (1997). Schedule for affective disorders and schizophrenia for school-age children-present and lifetime version (K-SADS-PL): initial reliability and validity data. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(7). PP. 980-988.
 37- Shahrivar, Z., Kosha, M., Moallemi, SH., Tehrani-Dost, M.  (2010). Alaghband-rad J. The Reliability and Validity of Kiddie-Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia- and Schizophrenia- Present and Life-time. Child and Adolescent Mental Health, 15(2). PP.  97-102.
 38- Molina, S., & Borkovec, T. D. (1994). The Penn State Worry Questionnaire: Psychometric properties and associated characteristics.
 39- دهشیری، غلامرضا؛ گلزاری، محمود؛ برجعلی، احمد، و سهرابی، فرامرز. (1388). خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در دانشجویان. مجله روانشناسی بالینی، 1 (4)، صص. 75-67.
 40- محمدی، مسعود. (1384). بررسی عوامل موثر بر تا‌ب‌آوری در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد. پایان نامه دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
41- Sherer, M., Maddux, J., & Mercandante S., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. (1982). The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Reports, 51(2). PP.  663-671.
 42- کرامتی، هادی و شهرآرای، مهرناز (1383). بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی. مجله علوم انسانی، نوآوری‌های آموزشی، 4 (1)، صص. 115-103.
 43- گل‌پور، رضا؛ ابوالقاسمی، عباس؛ احدی، بتول، و نریمانی، محمد. (1393). اثر بخشی آموزش خود دلسوزی  شناختی  و درمان  متمرکز  بر هیجان  بر  بهبود  کیفیت زندگی  دانش‌آموزان  مبتلا  به  افسردگی. مجله روانشناسی بالینی، 6 (1)، صص. 65-54.
 44- Hart, T. (2007). Interiority and education: Exploring the neuro-phenomenology of contemplation and its potential role in learning. Published by the Impact Foundation, available online at www.theimpactfoundation.org.
 45- Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A., & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92 (5). PP.  887–904.
 46- Vettese, L., Dyer, C., Li, W., & Wekerle, C. (2011). Does self-compassion mitigate the association between childhood maltreatment and later regulation difficulties? A preliminary investigation. International Journal of Mental Health and Addiction, 9(5). PP. 480–491.
 47- Neff, K. D., & Vonk, R. (2009). Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of Personality, 77. PP.  23–50.
 48- Gilbert, P. (2005). Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy. Routledge.
 49- Gilbert, P. (2009). An introduction to compassion focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15. PP. 199-208.
 50- Allen, A. B., & Leary, M. R. (2010). Self-Compassion, stress, and coping. Social and Personality Psychology Compass, 4(2). PP. 107-118.
 51- Fothergill, A., Edwards, D., & Burnard, P. (2004). Stress, burnout, coping and stress management in psychiatrists: Findings from a systematic review. International Journal of Social Psychiatry, 50. PP. 54-65.
 52- Wilkerson, K. (2009). An examination of burnout among school counselors guided by stress-strain-coping theory. Journal of Counseling & Development, 87. PP. 428-437.
 53- Tsai, P. C. (2015). Trainee’s anxiety and counseling self-efficacy in counseling sessions. Graduate Theses and Dissertations. Iowa State University.
 54- Levitt, D. H. (2001). Active listening and counselor self-efficacy: Emphasis on one microskill in beginning counselor training. The Clinical Supervisor, 20. PP. 101–115.
 55- Neff, K. D. (2011). Self-compassion: Stop beating yourself up and leave insecurity behind. New York, NY: HarperCollins.