بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی پرسشنامه همجوشی فکر (TFI) در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

مقدمه: با توجه به اهمیت همجوشی فکر در تداوم نشانه‌های اختلال وسواس، این مطالعه برای ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه همجوشی فکر در ایران، انجام گردید.
روش: در یک مطالعه توصیفی - مقطعی ابزار سنجش همجوشی فکر موردبررسی قرار گرفت. ابتدا برای استفاده از ابزار از مؤلف آن اجازه گرفته و سپس به زبان فارسی ترجمه شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران که 309 نفر از دانشجویان به روش خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای از بین آن‌ها انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها، از روش آلفای کرونباخ و روشی روایی سازه استفاده شد.
نتایج: پایایی پرسشنامه همجوشی فکر با استفاده از روش آلفای کرونباخ و باز آزمایی بافاصله زمانی 50 روزه مورد تحلیل قرار گرفت و ضرایب همبستگی آن به ترتیب 0.93 و 0.81 به دست آمد. روایی پرسشنامه همجوشی فکر با استفاده از روش تحلیل عاملی و روایی سازه با اجرای پرسشنامه آمیختگی فکر - عمل برآورد شد. بین پرسشنامه همجوشی فکر و پرسشنامه آمیختگی فکر - عمل ضریب همبستگی مثبت و معنادار (0.872) در سطح معناداری (p <0/001)  به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان می‌دهد که سه عامل آمیختگی فکر-رویداد، آمیختگی فکر-عمل و آمیختگی فکر-شی را برای پرسشنامه همجوشی فکر در کل 75 درصد از واریانس را تبیین می‌کند.
بحث و نتیجه‌گیری: پرسشنامه همجوشی فکر، ابزاری دارای پایایی و روایی است و می‌تواند برای سنجش نظریه فراشناخت ولز و  همجوشی فکر در جمعیت‌های بالینی و نرمال استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Factor Structure, Validity and Reliability of Thought Fusion Instrument (TFI) in Iran

نویسندگان [English]

  • Hossein Farrokhi 1
  • Faramarz Sohrabi 2
1 Ferdowsi University
2 Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

Introduction: Considering the importance of fusion of thought in the persistence of symptoms of obsessive-compulsive disorder, This study was conducted to assess the validity and reliability of the TFI in Iran.
Methods: In a descriptive cross-sectional study, a fusion measure was used. First, the author was allowed to use the tool and then translated into Persian. The statistical population of this study included all undergraduate students of Tehran University, that 309 students were selected by multi-stage random cluster sampling method. The data analyzed through Cronbach’s alpha and construct validity statistical
method.
Results: The reliability of the TFI was analyzed using Cronbach's alpha and retest method with a one month interval and its correlation coefficients were 0.93 and 0.81 at significant level (P <0.001) respectively. Validity of the TFI was estimated using factor analysis and construct validity method with implementation of Thought-Action Fusion (TAF) questionnaire. There was a positive and significant correlation coefficient between the (TFI) and (TAF) questionnaires (0.833) at significant level (P <0.001). Also, the results of exploratory factor analysis show that the three factors of thought-event fusion, thought-action fusion and thought-object fusion for the thought fusion instrument in total account for 75 percent of the variance.
 
Conclusion: Thought Fusion Instrument (TFI) can be a reliable and valid tool for evaluating Wells meta-cognitive theory and can be used to measure Thought Fusion style in normal or clinical samples.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validity
  • reliability
  • Thought Fusion Instrument
  • Thought-Action Fusion questionnaire
1- Kessler, R., Ruscio, A., Shear, K., Wittchen, H.U. (Eds). (2010). Behavioral Neurobiology of Anxiety and Its Treatment. Current Topics in Behavioral Neurosciences. Berlin Heidelberg: Springer.
2- Mohammadi, M.R. Rahgozar, M. Bagheri Yazdi, A. Naghavi, H.R. Pour Etemad, H.R. Amini, H. et al. (2003). Epidemiological Study of Psychiatric Disorders in Tehran Province. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 9(2): pp. 4-13.
3- Ruscio, A.M. Stein, D.J. Chiu, W.T. Kessler, R.C. (2010). The epidemiology of obsessive-compulsive disorder in the National Comorbidity Survey Replication. Mol Psychiatry, 15(1): pp. 53-63.
4- Sadock, B.J. Sadock, A.V. Ruiz, P. (2015). Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
5- Wells, A. (2009). Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression. New York: Guilford Press.
6- McNicol, K. & Wells, A. (2012). Metacognition and Obsessive-Compulsive Symptoms: The Contribution of Thought-Fusion Beliefs and Beliefs about Rituals. International Journal of Cognitive Therapy, 5: pp. 330-340.
7- Wells, A. Fisher, P. (Eds). (2015). Treating Depression: MCT, CBT and Third Wave Therapies. Chichester: Wiley.
8- Spada, M.M. Mohiyeddini, C. Wells, A. (2008). Measuring metacognitions associated with emotional distress: Factor structure and predictive validity of the MCQ-30. Personality and Individual Differences, 45: PP. 238-242.
9- Shafran, R. Rachman, S. (2004). Thought-action fusion: a review. J Behav Ther Exp Psychiatry, 35(2): PP. 87-107.
10- پورفرج عمران، مجید. (1388). بررسی رابطه همجوشی فکر-عمل، احساس مسئولیت و گناه با ابعاد مختلف   علایم وسواس در دانشجویان دانشگاه شیراز. روانشناسی بالینی و شخصیت، شماره 37، صص. 69-82.
11- Berle, D. Starcevic, V. (2005). Thought-action fusion: review of the literature and future directions. Clinical psychology review, 25(3): PP. 263-84.
12- اکبری، مهدی. بررسی سهم نسبی سازه‌های فراتشخیصی در پیش‌بینی اختلال وسواسی - اجباری در یک جمعیت بالینی: عدم تحمل بلاتکلیفی، همجوشی شناختی، عدم تحمل آشقتگی. روانشناسی بالینی و شخصیت. زیر چاپ. 
13- محمدی، ابوالفضل؛ زمانی، رضا؛ فتی، لادن. (1387). اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه بازنگری شده وسواسی-جبری در جمعیت دانشجویی. فصلنامه پژوهش های روان شناختی، شماره 21، صص. 66-78.
14- Gwilliam, P. Wells, A. Cartwright-Hatton, S. (2004). Dose meta-cognition or responsibility predict obsessive–compulsive symptoms: a test of the metacognitive model. Clinical Psychology & Psychotherapy, 11(2): PP. 137-44
15- Myers, S.G. Wells, A. (2005). Obsessive-compulsive symptoms: the contribution of metacognitions and responsibility. Anxiety Disorder, 19(7): pp. 806-17.
16- Rachman, S. (1997). A cognitive theory of obsessions. Behavior, 35(9): pp. 793-802.
17- Pourfaraj, M. Mohammadi, N. Taghavi, M. (2008). Psychometric properties of revised thought-action fusion questionnaire (TAF-R) in an Iranian population. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 39(4): pp. 600-609.
18- بخشی پور، عباس؛ فرجی، رباب؛ نریمانی، محمد؛ صادقی موحد، فریبا. (1390). بررسی رابطه بین محتوای اغتشاش فکر-عمل با خوشه های علایم اختلال وسواس فکری-عملی در بیماران وسواسی. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، شماره 3، صص. 164-174.
19- اصل علوی پایدار، سلاله؛ خدابخش، روشنک؛ مهری نژاد، ابوالقاسم. (1396). مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و فراشناختی بر وسواس فکری-عملی. فصلنامه مطالعات روانشناختی، شماره 1، صص. 83-100.