نقش میانجی طرح‌واره‌های هیجانی در رابطه بین آسیب‌های دوران کودکی با اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه لرستان

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌ طرح‌واره‌های هیجانی در رابطه بین آسیب‌های دوره کودکی با اختلال اضطراب فراگیر بود.
روش: شرکت‌کنندگان این پژوهش مقطعی - توصیفی، 350 نفر از مراجعین به مراکز مشاوره شهر اصفهان (194 مرد و 156 زن) بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه، مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات محور یک و دو، مقیاس طرح‌واره‌های هیجانی لیهی، مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر و پرسشنامه آسیب‌های دوره کودکی مورداستفاده قرار گرفت.
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که طرح‌واره‌های هیجانی غیرانطباقی به‌طور معناداری رابطه بین آسیب‌های دوره کودکی (غفلت و سوءاستفاده) و اختلال اضطراب فراگیر را میانجی‌گری می‌کنند اما طرح‌واره‌های هیجانی انطباقی، میانجی هیچ‌کدام از ابعاد آسیب‌های دوران کودکی با اختلال اضطراب فراگیر نیستند.
بحث و نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر پیشنهاد می‌کند که در بررسی رابطه بین آسیب‌های دوره کودکی با اختلال اضطراب فراگیر، نقش میانجی طرح‌واره‌های هیجانی نیز مدنظر قرار داده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mediating role of emotional schemas in the relationship between childhood traumas and generalized anxiety disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Farokhzadian
  • Ftemeh Rezaei
  • Masoud Sadeghi
Lorestan University
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the mediator role of emotional schemas in the relationship between childhood traumas and Generalized Anxiety Disorder.
Method: Subjects in this cross-sectional descriptive study, were 350 patients referring to Isfahan counseling centers (194 males and 156 females) which were selected by available sampling method. In this study, the structured interview for the first and second axis disorders, Leahy Emotional Schema Scale, generalized anxiety disorder scale- 7 item and Childhood trauma Inventory was used.
Results: The results showed that non-adaptive emotional schemas significantly mediate the relationship between childhood traumas (neglect and abuse) and generalized anxiety disorder but adaptive emotional schemas are not mediators of any aspect of childhood traumas with generalized anxiety disorder.
Conclusion: The present study suggests that the role of mediator of emotional schemas in the study of the relationship between Generalized Anxiety Disorder and childhood traumas should not be ignored.

 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Generalized anxiety disorder
  • childhood traumas
  • Emotional Schemas
1- گنجی، مهدی. (1395). آسیب‌شناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: نشر ساوالان.
2- American Psychiatric Association. (2015). diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. (5th ed). Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
3- Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Mennin, D. S. (Eds.). (2004). generalized anxiety disorder: Advances in research and practice. Guilford Press.
4- Hanrahan, F., Field, A. P., Jones, F. W., & Davey, G. C. (2013). A meta-analysis of cognitive therapy for worry in generalized anxiety disorder. Clinical Psychology Review. 33: pp. 120-32.
5- Hughes, J. W., Watkins, L., Blumenthal, J. A., Kuhn, C., & Sherwood, A. (2004). Depression and anxiety symptom are related to increase 24-hour urinary norepinephrin excretion among healthy middle-aged women. Journal of Psychosomatic Research. 57(4): pp. 353-80.
6- Borkovec, T. D. (1994). The nature, functions, and origins of worry. In G. C. L. Davey & F. Tallis (Eds.), Wiley series in clinical psychology. Worrying: Perspectives on theory, assessment and treatment. Oxford, England: John Wiley & Sons, pp. 5-33.
7- Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioral Cognitive Psychotherapy. 23(3): pp.301–320.
8- Dugas, M. J., Gagnon, F., Ladouceur, R., & Freeston, M. H. (1998). Generalized anxiety disorder: a preliminary test of a conceptual model. Behavioral Research Therapy. 1998; 36(2); 215–226.
9- Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2002). Applying an emotion regulation framework to integrative approaches to generalized anxiety disorder. Clinical Psychology: Science and Practice, 9(1), pp.85-90.
10- Roemer, L., & Orsillo, S. M. (2002). Expanding our conceptualization of and treatment for generalized anxiety disorder: Integrating mindfulness/acceptance‐based approaches with existing cognitive‐behavioral models. Clinical Psychology: Science and Practice, 9(1), pp.54-68.
11- Barlow, D. H. (2004). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. Guilford press.
12- Borkovec, T. D., Alcaine, O., & Behar, E. (2004). Avoidance theory of worry and generalized anxiety disorder. Generalized anxiety disorder: Advances in research and practice.
13- Borkovec, T. D., Ray, W. J., & Stober, J. (1998). The role of positive beliefs about worry in generalized anxiety disorder and its treatment. Clinical Psychology & Psychotherapy. 6(2): pp.126-138.
14- Borkovec TD, Ray WJ, and Stober J. (1998) Worry: A cognitive phenomenon intimately linked to affective, physiological, and interpersonal behavioral processes. Cognitive Therapy Research. 22(6): pp.561-576.
15- Wells, A. (2013). Cognitive therapy of anxiety disorders: A practice manual and conceptual guide. John Wiley & Sons.
16- Dugas, M.J., Savard, P., Gaudet, A., Turcotte, J., Laugesen, N., Robichaud, M., Francis, K. and Koerner, N. (2007). Can the components of a cognitive model predict the severity of generalized anxiety disorder? Behavioral Therapy. 38(2):pp. 169–178.
17- Dugas, M. J., & Robichaud, M. (2007). Cognitive Behavioral Treatment for Generalized Anxiety Disorder: From Science to Practice. New York: Taylor & Francis Group.
18- Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behavioral Research Therapy. 43(10): pp.1281–1310.
19- Roemer, L., Salters, K., Raffa, S. D., & Orsillo, S. M. (2005). Fear and avoidance of internal experiences in GAD: Preliminary tests of a conceptual model. Cognitive Therapy Research. 29(1): pp.71–88.
20- Raparia, E., Coplan, J. D., Abdallah, C. G., Hof, P. R., Mao, X., Mathew, S. J., & Shungu, D. C. (2016). Impact of childhood emotional abuse on neocortical neurometabolites and complex emotional processing in patients with generalized anxiety disorder. Journal of affective disorders. 190. pp. 414–423.
21- Fakunmoju, S. B., & Bammeke, F. O. (2015). Anxiety disorders and depression among high school adolescents and youths in Nigeria: Understanding differential effects of physical abuse at home and school. Journal of Adolescent. 42. pp. 1-10.
22- Stein, M. B., Walker, J. R., Anderson, G., & Hazen, A. L. (1996). Childhood physical and sexual abuse in patients with anxiety disorders and in a community sample. The American journal of psychiatry, 153.2. pp. 23-42.
23- Beichman J.H., Zucker K.J., Hood J.E., Dacosta G A. (1992). A review of the long-term effects of child sexual Abuse. Child abuse & neglect. 16. pp. 101-118.
24- Bernstein DP, Fink L. (1998). Childhood trauma questionnaire: A retrospective self-report: Manual. Psychological Corporation. pp. 17-29.
25- اسدی مجره، سامره؛ سپهریان آذر، فیروزه؛ عیسی زادگان، علی؛ پورشریفی، حمید. (1396). ارزیابی مدل تنظیم هیجانی اختلال اضطراب فراگیر در تبیین ادراک درد. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار). 15(1). صص.27-38.
26- Wright, M. O. D., Crawford, E., & Del Castillo, D. (2009). Childhood emotional maltreatment and later psychological distress among college students: The mediating role of maladaptive schemas. Child abuse & neglect, 33(1), pp. 59–68.
27- Calvete, E. (2014). Emotional abuse as a predictor of early maladaptive schemas in adolescents: Contributions to the development of depressive and social anxiety symptoms. Child abuse & neglect, 38(4). pp. 87-94.
28- Leahy RL. (2002). A model of emotional schemas. Cognitive and Behavioral Practice. 9: pp. 177-90.
29- Leahy, R. L. (2007). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. Cognitive and Behavioral practice, 14(1), pp. 36--45
30- Tirch DD, Leahy RL, Silberstein LR, Melwani PS. (2012). Emotional schemas, psychological flexibility, and anxiety: the role of flexible response patterns to anxious arousal. International Journal of Cognitive Therapy. 5(4): pp. 380-91.
31- Leahy RL. (2010). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. In: Sookman D, editor. Treatment resistant anxiety disorders. New York: Rou ledge.pp.135-60.
32- Kamali, S., Gharraee, B., & Birashk, B. (2013). The Role of Emotional Schema in Prediction of Pathological Worry in Iranian Students. Procedia Social and Behavioral Science. 84(0): pp. 994-98.
33- Young. (2003). Schema Therapy: Conceptual Model, Available in www.therapist-training.com.au/young.pdf.
34- محمدخانی، شهرام؛ سیدپورمند، نیلوفر؛ حسن‌آبادی، حمیدرضا. (1392). آزمون تجربی مدل فراشناختی نشخوار فکری و افسردگی در جمعیت غیربالینی. پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 30، صص. 204-185.
35- Maffei, C., Fossati, A., Agostoni, I., Donati, D., Namia, C., Novella, L., Petrachi, M. (1997). Inter-rater reliability and internal consistency of the structured clinical interview for DSM-IV Axis II personality disorders (SCID-II), version 2.0. Journal of Personality Disorders, 11, pp. 279–84.
36- شریفی، ونداد؛ اسعدی، سیدمحمد؛ محمدی، محمدرضا؛ امینی، همایون؛ کاویانی، حسین؛ سمنانی، یوسف؛ شعبانی، امیر؛ شهریور، زهرا؛ داوری آشتیانی، رزیتا؛ حکیم شوشتری، میترا؛ صدیق ارشیا؛ جلالی، رودسری محسن. (1386). پایایی و قابلیت اجرای نسخه فارسی مصاحبه ساختار یافته تشخیصی برای (SCID) DSM-IV. تازه های علوم شناختی. 6، 1(2). صص. 10-22.
37- Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B., & Löwe, B. (2006). A Brief Measure for Assessing Generalized Anxiety Disorder the GAD-7. Archives of internal medicine. 166. pp. 48-63.
38- نائینیان، محمدرضا. شعیری، محمدرضا، شریفی، معصومه، هادیان، مهری. (1390). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7). روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار). 3(4). صص. 41-50.
39- Newman, M. G., Zuellig, A. R., Kachin, K. E., Constantino, M. J., Przeworski, A., Erickson, T., et al. (2002). Preliminary reliability and validity of the generalized anxiety disorder questionnaire-IV: a revised self-report diagnostic measure of generalized anxiety disorder. Behavior Therapy, 33(2), pp. 215-233.
40- Batmaz, S., Kaymak, S. U., Kocbiyik, S., & Turkcapar, M. H. (2014). Metacognitions and emotional schemas: a new cognitive perspective for the distinction between unipolar and bipolar depression. Comprehensive psychiatry, 55(7), pp. 1546–1555.
41- خانزاده، مصطفی؛ ادریسی، فروغ؛ محمد خوانی، شهرام؛ سعیدیان، محسن. (1392). بررسی ساختار عاملی و مشخصات روانسنجی مقیاس طرحواره‌های هیجانی بر روی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی بالینی، 11، صص. 119-92.
42- Garrusi B, Nakhaee N. (2009). Validity and reliability of a Persian version of the childhood trauma questionnaire. Psychological reports; 104: pp. 509-16.
43- رستمی، مهدی؛ عبدی، منصور؛ حیدری، حسن. (1393). رابطه انواع بدرفتاری در دوران کودکی با شفقت بر خود و سلامت روانی در افراد متأهل. مجله اصول بهداشت روانی. 16(1). صص. 61-73.
44- Heim, C., Nemeroff, C.B. (2001). The Role of Childhood Trauma in the Neurobiology of Mood and Anxiety Disorders: Preclinical and Clinical Studies. Biological psychiatry. 49: pp.1023-1039.
45- McNally RJ. (1994). Panic disorder: A critical Analysis. New York, Guilford press.
46- Sardarzadeh, S., Ali beige, N., Ebrahimi, S. (2014). Evaluation of Emotional Schemas in Individuals with Anxiety Disorders. Journal of Social Issues & Humanities, 2(4). pp. 25-29.
47- خالقی، محمد؛ محمدخانی، شهرام؛ حسنی، جعفر. (1395). اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی در کاهش نگرانی و علائم و نشانه‌های اضطراب بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD): مطالعة تک آزمودنی. مجله روانشناسی بالینی. 2(30). صص. 43-57.