هنجاریابی و بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه صفات بی‌عاطفه و عاری ازاحساس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

مقدمه: صفات شخصیت بی ­عاطفه بوسیله بی­ علاقگی به درد و رنج دیگران، فقدان احساس پشیمانی و گناه ، کندی واکنش عاطفی و عدم توسعه ­ی پیوند عاطفی نزدیک با دیگران مشخص شده است.هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه صفات بی عاطفه و عاری از احساس می­باشد.
روش­: روش پژوهش حاضر همبستگی بوده است. جامعه آماری، تمام دانش­آموزان دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1396 شهر تبریز بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) می­باشد که به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه سنگدلی فریک (2003) و پرسشنامه همدلی جولیف و فارینگتون (2006) پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از نرم­ افزار ایموس و اس­ پی ­اس ­اس تحلیل شد.
نتایج: در این مطالعه، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه صفات بی­عاطفه و عاری از احساس مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده ­ها نشان داد که نسخه ­ی فارسی این پرسشنامه مانند نسخه اصلی ، ساختار سه عاملی داشت. بررسی روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که برازش الگو در حد مطلوب می­باشد و نتایج نشان داد که ضرایب مسیر غیرمستقیم بین مؤلفه­ های سنگدلی (P = 0.001, b= 1)، غیرصمیمی ­بودن(b=0.77, P = 0.001) و بی­ عاطفه ­بودن(P = 0.005, b=0.28)   با کل مقیاس صفات بی­عاطفه و عاری از احساس معنادار است. بررسی روایی همزمان با محاسبه میزان همبستگی با مقیاس همدلی(p=0/01, r=-0/42)  بیانگر رابطه منفی آن­هامی­باشد. ضریب اعتبار این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 0/70  وبا استفاده از روش آزمون-آزمون مجدد0.78 دست آمد.
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصل، می­توان گفت این پرسشنامه ابزاری پایا و روا برای بررسی صفات بی­ عاطفه و عاری از احساس است و قابلیت استفاده در جامعه­ ایرانی را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Standardization and Study of the Psychometric Properties of Callous-Unemotional Traits Questionnaire

نویسندگان [English]

  • ٍEzzatollah Ahmadi 1
  • Fatemeh Gorbani 2
1 Azarbijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
2 Azarbijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Introductoin: Callous-Unemotional Traits are characterized by disinterest in others' pain, the lack of regret feeling and guilt, slow emotional response, and inhibition of emotional link with others. The aim of the present study was to determine standardization and study of the psychometric properties of the Callous-Unemotional Traits Questionnaire.
Method: The method of the present study was a correlation. The statistical population was all high school students in the academic year 2018 in Tabriz. The sample of the present study consists of 300 people (150 girls and 150 boys) who were selected by multi-stage cluster sampling and responded to the Callous-Unemotional Traits Questionnaire (Ferric, 2003) and Empathy Questionnaire (Jolliffe & Farrington, 2006). Data were analyzed using SPSS and Amos software.
Results: In this study, the reliability and factor structure factor Callous-Unemotional Traits Questionnaire were examined. Data analysis showed that the Persian version of this questionnaire, like the original version, had a three-factor structure. Evaluation of construct validity using confirmatory factor analysis showed that the template fit is optimal and the results showed that indirect path coefficients between the components of Callousness (P = 0.001, b= 1), Uncaring (b=0.77, P = 0.001), and insensitivity (P = 0.005, b=0.28) are significant with the whole scale of insensitive and unemotional traits. The study of concurrent validity Callous-Unemotional Traits Questionnaire with Empathy Questionnaire (p=0/01, r=-0/42) showed there is a negative relationship between these Questionnaires. The reliability of the scale was obtained 0/70 using Cronbach’s Alpha coefficient and 0.78 using the test-retest method.
Discussion and Conclusion: According to the results, this instrument is reliable and valid and is capable to be used in Iranian society to investigate Callous-Unemotional Traits.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Callous-Unemotional Traits Questionnaire
  • Factor Analysis
  • Psychometric
  • Validate
 
1- Pardini D.A and Ray J.V. Contemporary conceptualizations of callous personality features from childhood to adulthood. V. Zeigler-Hill & D.K Marcus (Editors). The dark side of personality: Science and practice in social, personality and clinical Psychology 2016; 45-63.
2- Szabo E, Kocsel N, Edes A, Pap D, Galambs A, Zsombok T, et al. Callous-Unemotional Traits and neural responses to emotional faces in a community sample of young adults. Personality and Individual Differences 2017.February; 111(2017): 312-317.
3-Kimonis E.R, Fanti K.A and Singh J.P. Establishing cut-off scores for the parent-reported Inventory of callous-unemotional traits. Archives of forensic psychology 2014; 1 (1):27-48.
4- Waller R, Gardner F and Hyde L.W. What are the associations between parenting Callous-Unemotional traits and antisocial behavior in the youth? A systematic review of evidence. Clinical psychology review 2013; 33 (2013): 593-608.
5-Frick PJ and Dickens C. Current perspectives on conduct disorder. Curr Psychiatry Rep 2006; 8 (1): 59-72.
6-Kimonis E.R, Frick P.G, Skeem J.L, Marsee M.A, cruise K, Munoz L.C, et al. Assessing callous-unemotional traits in adolescent offenders: Validation of the Inventory of callous-unemotional traits. International Journal of low and psychiatry 2008; 31 (2008): 241-252.
7- Wang P.V, Hsiao R.C, Chen L, Sung Y.H, Hu H.F and Yen C.F. Associations between callous-unemotional traits and various types of involvement in school bullying among adolescents in Taiwan. Journal of the Formosan medical association 2019; 118 (2019): 50-56.
8- Frick P.J and Ray J.V. Evaluating callous-unemotional traits as a Personality construct. Journal of Personality 2014; 83 (6), 710-722.
9- Blair R.J.R. The neurobiology of psychopathic traits in youth. National Institute of Mental Health 2013; 14 (2013): 786-799.
10-Baroncelli A, Roti B and Ciucci E. The associations between callous-unemotional traits and emotional awareness. Personality and individual differences 2017; xxx (2017): 1-6.
11-Lober R, Burke JD and Pardini DA. Development and Etiology of disruptive and delinquent behavior. Annu Rev ClinPsychol 2009; 5 (2009): 291-310.
12- Frich PJ and White SF. Research review: The importance of callous-unemotional traits for developmental models of aggressive and antisocial behavior. ChildPsychol Psychiatry 2008; 49 (4): 359-75.
13- Newcorn J.H. Can children with Callous and Unemotional traits be treated successfully? Journal of the American of child & adolescent psychiatry 2013; 12 (52):1257-1259
14- Dickerson Mayes S, Calhoun S.L, Waschbusch D.A, Breaux R.P and Baweja R. Reactive attachment/disinhibited Social Engagement Disorder: Callous-Unemotional traits and comorbid disorder .Research in Developmental Disabilities 2017; 63 (2017):28-37.
15- Carlson M, Oshri A and Kwon J. Child maltreatment and risk behaviors: The roles of Callous/Unemotional traits and conscientiousness. Child abuse and neglect 2015; 50 (2015) 234-243.
16-زاده­محمدی علی، احمدآبادی زهره و ملکی قیصر. رابطه عوامل شخصیت با گرایش به خشونت: نقش میانجیگر پایگاه­های هویت. فصلنامه روانشناسی کاربردی 1390؛ 1(17): 40-24.
17- Pardini D.A, Lochman J.E and Powell N. The Development of Callous-Unemotional Traits and Antisocial Behavior in children: Are there shared and/or unique predictors? Journal of clinical child and Adolescent Psychology 2007; 3 (36): 319-333.
18- Cecil C, Lysenko L.J, Jaffee S.R, Pingault G.B, Smith R.G, Relton C.L, et al. Environmental risk, oxytocin Receptor Gene methylation and youth callous-unemotional traits a 13-year longitudinal study. Molecular psychiatry 2014; 19 (2014): 1071-1077.
19-غباری بناب باقر، متولی­پور عباس و حبیبی عسگرآباد مجتبی. رابطه اضطراب و افسردگی با میزان معنویت در دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه روانشناسی کاربردی 1388 ؛2 (10): 123-110.
20-کارینه طهماسیان و اناری آسیه. رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. فصلنامه روانشناسی کاربردی 1388؛1(9): 93-83.
21-Cohn M.D, viding E, McCrory E, Pape L, vanden Brink W, Doreleijers T.A.H, et al. Regional grey matter volume and concentration in at-risk adolescents: Untangling associations with callous-unemotional traits and conduct disorder symptoms. Psychiatry Research, Neuroimaging 2016; 254 (2016): 180-187.
22-درتاج فریبرز.، مصائبی اسدالله و اسدزاده حسن. تأثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش­آموزان پسر 15-12 ساله. فصلنامه روانشناسی کاربردی 1388؛ 4 (12): 72-62.
23-اسدی زهرا و نجفی محمود. مقایسه پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در بین افراد معتاد و عادی. دو فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار) 1397؛ 16 (1): 186-179.
24- کوثری فرزانه و اسماعیلی­نسب مریم. هنجاریابی مقدماتی مقیاس واکنش­های والدین به هیجانات مثبت کودکان. دو فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار) 1396؛ 16 (2): 237-225.
25- Humphreys H.L, McGoron L, Shridan M.A, Mc Laughlin K.A, Fox N.A, Nelson C.A et al. High-Quality Foster Care Mitigates Callous-Unemotional Traits Following Early Deprivation in Boys: A Randomized controlled trial. Journal of the American Academy of child & adolescent Psychiatry 2015; 54 (12): 977-83.
26- Romero E and Alonso C. Callous-Unemotional Traits and the five factor model in adolescents. Personality and Individual Differences 2017; 106 (2017): 268-274.
27- Essau C.A, Sasagava S and Frick P.J. Callous-Unemotional traits in a community sample of Adolescents. Assessments 2006; XX(X):1-16.
28- Vives F.B, Cosi S, Seva U and Colet A. The inventory of Callous-Unemotional traits and antisocial behavior for young people: Development and validation in a community sample. Frontiers in psychology 2019; 10 (2019): 1-12.
29- Jolliffe D and Farrington D.P. Development and validation of the Basic Empathy Scale. Journal of Adolescence 2006; 29 (2006): 589-611.
30-جعفری محمدعلی، نوروزی زهرا و فولاچنگ محبوبه. بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس همدلی اساسی: فرم فارسی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی1396؛ 25(14): 38-23.
31-بشارت محمدعلی، خدابخش محمدرضا، فراهانی حجت­الله و رضازاده سید محمدرضا. نقش واسطه­ای خودشیفتگی در رابطه بین همدلی و کیفیت روابط بین شخصی. فصلنامه روانشناسی کاربردی1390؛  1 (17):23-7.
32- Martin Key N, Brown T and Fairchild G. Empathic Accuracy in Male Adolescents with conduct Disorder and Higher versus Lower Levels of callous-unemotional traits. Journal of Abnormalchild Psychology 2017; 45 (2017): 1385-1397.
33- Eremsoy C.E, Karaci A.N and Kazak Berumant S. How do the predictors of conduct problems/ hyperactivity and callous-unemotional traits in children differ according to mothers and teachers ratings? Procedia social and behavioral Science 2010; 5 (2010):471-476.