مقایسه نتایج پاسخ‌دهی به آزمون رورشاخ در نمونه 13 ساله غیر بالینی شهر قم با نمونه مشابه آن در نظام جامع اکسنر (2003)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی بالینی، داشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روان شناسی بالینی، داشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی نتایج نمونه غیر بالینی ۱۳ ساله ایرانی درآزمون رورشاخ و مقایسه آن با یافته‌های نمونه غیر بالینی و غیر ایرانی (اکسنر، ۲۰۰۳) در سنین مشابه بوده است.
روش: برای دستیابی به این هدف، ۹۸ نمونه ۱۳ ساله (46 پسر و52 دختر) که در پایه اول مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل بودند از ۴ منطقه آموزش و پرورش شهر قم به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و آزمون رورشاخ در مورد آن‌ها اجرا شد. نتایج با استفاده ازآزمون تی تحلیل شد.
نتایج:مقایسه بین دو گروه 13 ساله ایرانی و اکسنر نشان داد که تفاوت‌های معناداری بین  دو نمونه دربرخی از متغیرهای گستره، تعیین‌کننده، محتوا و پاسخ‌های رایج وجود دارد. به عنوان مثال در شاخص گستره، پاسخ کل لکه در نمونه ایرانی کمتر و پاسخ  جزئی‌نگر در نمونه ایرانی بیشتر از نمونه اکسنر می‌باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه نمونه‌ها از دو فرهنگ متفاوت انتخاب شده بودند، مهمترین علت تفاوت‌های مشاهده شده می‌تواند ناشی از اختلافات فرهنگی میان دو جامعه ایرانی و آمریکائی باشد. می‌توان گفت که احتمال دارد با توجه به انتظاراتی که فرهنگ و جامعه ایرانی از افراد دارد، افراد ایرانی در ابراز هیجانات و عواطف خود محتاط باشند و سعی کنند که آن‌ها را به صورت کنترل‌شده‌ای ابراز کنند و میزان بیشتری از افسردگی را نیز تجربه نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the results of responses of the Rorschach test in 13-year-old non-clinical sample of Qom city with a similar sample in Exner Comprehensive System (2003)

نویسندگان [English]

  • Hosein Konjkav 1
  • Mohammadreza Shairi 2
1 M.A. of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of present research was to investigate the results of 13-year-old Iranian non-clinical sample in Rorschach test and compare these results with findings of non-clinical and non-Iranian sample (Exner, 2003) in similar ages.
Method: The statistical population included 13-year-old children from 4 education districts of Qom. Then, 98 13-year-olds children (46 boys and 52 girls) were selected as the sample who were studying in the first grade of junior high school. The Rorschach test was administered to them. The results were analyzed using t-test.
Results: Comparison between the two13-year-old Iranian and Exner groups showed that there was a significant difference between two samples in some of the variables of location, determinant, content and popular responses. For example, in the location index, the Whole Response (W) is lower in the Iranian sample and the Detail Response (Dd) in the Iranian sample is higher than the Exner sample.
Discussion and conclusion: The samples were selected from two different cultures. Therefore, it can be concluded that the most important reason for the observed differences could be caused by the differences between the Iranian and American communities. According to the expectations of Iranian culture and society from individuals, it can be noted that Iranians are likely to be cautious in expressing their emotions. Iranians try to express their emotions in a controlled manner and experience a high degree of depression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Projection
  • Rorschach test
  • Exner's Comprehensive System
  • 13-year-old
1- اکسنر، جان. آزمون رورشاخ: نظام جامع، ترجمه ابوفاضل حسینی نسب و علی اثنان عشریه. تهران: انتشارات ارجمند؛ ۱۳۹۲.
2- مارنات،گراث. راهنمای سنجش روانی، ترجمه حسن پاشا شریفی و  محمدرضا نیکخو. تهران: انتشارات رشد؛ ۱۳92.
3- پاشا شریفی، حسن. نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن؛ ۱۳۹۰.
4- Weiner, I. B. Advancing the Science of Psychological Assessment: the Rorschach Inkblot method as Examplor. Psychological Assessment, 2001; 13(4): 423-432.
5- Exner, J.E., & Weiner, I.B . The Rorschach: a comprehensive system: Vol.3. Assessing Children And Adolescents (2nd). New York: Wiley; 1995.
6- Exner, J.E. The Rorschach: a comprehensive system: Vol.3. Assessing Children And Adolescents. New York: Wiley; 2006.
7- Dana, R. H. Multicultural Assessment Perspective for Professional Psychology. Boston, MA: Allyn & Bocan; 1993.
8- pitrowski, C. et al. Projective Techniques: An International Perspective. Psychological Report, 1993; 72: 179-182.
9- Howes, R, D., & Deblassie, R. R . Modal Errors in the Cross Cultural Use of the Rorschach. Journal of Multicultural Counseling m, 1989; 17(2): 79-84.
10- Hansen, k. G. Rorschach Comprehensive System Data for a Sample for 75 Danish 9-year-old children: A pilot study. Journal of Personality Assessment, 2007; 89 (1): 52-59.
11- Salcuni, S. et al. Rorschach Comprehensive System Data for Two Samples of Non-patient Children from Italy: 75 Aged 5-7 years and 148 Aged 8-11 years. Journal of Personality Assessment, 2007; 89 (1): 85-90.
12- Matsumoto, M. et al. Rorschach Comprehensive System Data for a Sample of 190 Japanese Non-patient children at Five Ages. Journal of Personality Assessment, 2007; 89(1): 103-112.
13- Hamel, M. et al. Rorschach Comprehensive System Data for 100 Non-patients Children from United States in two Age groups. Journal of Personality Assessment, 2007; 89(1): 174-182. 
14- Silva, D. et al. Rorschach Comprehensive System Data for Sample of 357 Portuguese Children at Five Ages. Journal of Personality Assessment, 2007; 89(1): 131-141.
15- Valentino, M., et al. Rorschach Comprehensive System Data for Sample of 42 Non-patient Mexican American Children from United State. Journal of Personality Assessment, 2007; 89 (1): 183-187.
16- Sanches, R. K., et al. Rorschach Comprehensive System Data for a Sample for 211 Non- patient Children in Brazil. Journal of Personality Assessment, 2012; 94(3): 267-275.
17- Tibon, Sh. Rorschach Comprehensive System (CS) Reference Data for Israeli Adolescents. Journal of Personality Assessment, 2012; 94 (3): 276-286.
18- Casillo Jardim Maran., M. Regina Pasian., S. Kato Okino., E T. Normative Study of Rorschach (Parisian School) for Brazilian Adolescents. Paideia, 2015; 25(62): 333-342.
19- Carstairs Kari,.et al. A Normative Study in England With the Rorschach Comprehensive System. Rorschachiana, 2018; 39(2): 105-134.
20- شعیری، محمدرضا، منصور، محمود، دادستان، پریرخ، اژه ای، جواد. وارسی مقایسه ای نمرات Z آزمون رورشاخ در آزمودنی های سطوح عینی و انتزاعی. مجله روانشناسی، ۱۳۷۹ ؛ ۴(۲): 115-130.
21- شعیری، محمدرضا. مقایسه متغیرهای مربوط به آزمون رورشاخ در آزمودنی های سطوح عینی و انتزاعی. مجله دانشور رفتار، ۱۳۸۲؛ ۱۰(۱): 48-41.
22- دلاوری، مریم.» بررسی نتایج نمونه غیر بالینی ۹ ساله ایرانی در پاسخ دهی به آزمون رورشاخ و مقایسه آن با نتایج نمونه های مشابه غیر ایرانی«. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، ۱۳۸۹.
23- محسنی زاده، معصومه. » بررسی نتایج نمونه غیر بالینی 11 ساله ایرانی در پاسخ دهی به آزمون رورشاخ و مقایسه آن با نتایج نمونه های مشابه غیر ایرانی«. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، ۱۳۹۲.
24- کریمی،رضا. » بررسی شاخص‌های اختلال تفکر و اختلال عاطفه آزمون رورشاخ در نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I «. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، ۱۳۹۳.
 
25- کاشفی، نسیم، شعیری، محمدرضا، اصغری مقدم، محمدعلی. » بررسی نتایج نمونه غیر بالینی ۹ ساله ایرانی در پاسخ دهی به آزمون رورشاخ و مقایسه آن با نتایج نمونه های مشابه غیر ایرانی«. پایان نامه کارشناسی، دانشگاه شاهد، ۱۳۹۰.
26- کاشفی، نسیم، شعیری، محمدرضا، اصغری مقدم، محمدعلی. وارسی پایایی آزمون رورشاخ در کودکان 10 ساله ایرانی بر اساس نظام جامع اکسنر. روان شناسی بالینی و شخصیت، ۱۳۹۵؛ ۱۴(۲): ۱۴۵-۱۵6.
27- نوری، علی، محمدخانی، شهرام. مقایسه پاسخ های کودکان شهری و روستایی به کارت های رورشاخ. پژوهش در سلامت روان شناختی، ۱۳۹۵؛ ۱۰(۱): 67-61 .
28- هادئی، نفیسه. » بررسی نتایج نمونه غیربالینی 12 ساله ایرانی در پاسخ‌دهی به آزمون رورشاخ و مقایسه آن با نمونه‏ های مشابه غیر ایرانی«. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، ۱۳۹۵.
29- هادئی، نفیسه، شعیری، محمدرضا. مقایسه ی متغیرهای رورشاخ بر اساس نظام جامع اکسنر (2003) در گروه های سنی 7-5 ساله، 9ساله، 10ساله، 11ساله، 12ساله. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۱۳۹۶؛ ۴(۴): 86-69.
3۰- حسینی نسب، ابوفاضل. » میزان نقص ایگوی والدین کودکان اسکیزوفرن و عادی با استفاده از نمایه نقص ایگوی آزمون رورشاخ«. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، ۱۳۹۰.
31- رضایی، مهدی، مخبر دزفولی، علی رضا، سپهوندی، محمدعلی، سلیمانی، علی، اعظمی، سعید. کارایی شاخص افسردگی آزمون رورشاخ در تشخیص افسردگی اساسی. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، ۱۳۹۳؛ ۱۳(۵): 599-607.
32- انباری میبدی، نگین، طالع پسند، سیاوش، رحیمیان بوگر، اسحاق. پروفایل شخصیتی بیماران وابسته به متامفتامین بر اساس آزمون رورشاخ. اصول بهداشت روانی، ۱۳۹۳؛ ۳(۱۶):  483-476.
33- خردپی، زهرا. » مقایسه پاسخ های افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب با افراد سالم به کارت های رورشاخ«. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، ۱۳۹۴.
34- منتشلو، سمیه. » مقایسه نتایج مربوط به متغیرهای آزمون رورشاخ در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی با افراد غیرمبتلا«. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، ۱۳۹۴.
 
35- منتشلو، سمیه، شعیری، محمدرضا، حیدری نسب، لیلا. مقایسه ی مولفه های شناختی- ادراکی و سازگاری در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و افراد غیرمبتلا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۱۳۹۵؛ ۳(۴): 60-48.
36- منتشلو، سمیه، شعیری، محمدرضا، حیدری نسب، لیلا. مقایسه ویژگیهای شخصیتی افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی، تطبیق جنسیت داده وتطبیق جنسیت نداده. دو ماه نامه دانشور پزشکی، ۱۳۹۶؛ ۲۴(۱۳۰): 66-55.
37- مای لی، ر، زبرتو، پ. ساخت، پدید آیی و تحول شخصیت، ترجمه محمود منصور. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۷.
38- Exner, J.E. The Rorschach: a comprehensive system: Vol.1. Basic Foundations (3rd ed). New York: Wiley; 1993.
39-رحمانی، فاتح. اعتبار یابی شاخص افسردگی و شاخص مقابله نارسا در آزمون رورشاخ. فصلنامه روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی، ۱۳۸۳؛ ۱(۲): 30-16.
40- Exner, J.E. Gregory J. M.,Donald J. V. Superiority of Form% Over Lambda for Research on the Rorschach Comprehensive System. Personality Assessment, 2001; 76(1): 68-75.
41- Meyer, G. Exploring Possible Ethnic Differences and Bias in the Rorschach Comprehensive System. Journal of Personality Assessment, 2002; 78(1): 104-129.
42- Perry, W., McDougall., A & Viglione, D Jr. A Five-Year Follow-up on the Temporal Stability of the Ego Impairment Index. Journal of Personality Assessment, 1995; 64(1): 112-118.
43- پیغمبری، آذرالسادات، شعیری، محمدرضا، تمنایی فر، محمدرضا، دلاوری، مریم. بررسی پایایی آزمون رورشاخ بر اساس نظام جامع اکسنر. مجله شخصیت و تفاوتهای فردی، ۱۳۹۲؛ ۲(۳): 52-71.
44- رحمانی، فاتح، صالحی، مهدی. کاربرد آزمون رورشاخ در تشخیص اختلال اضطراب تعمیم یافته. فصلنامه روان شناسی تحولی: روان شناسی ایرانی، ۱۳۸۶؛ ۴(۱۴): ۱6۷-۱۵۵.
45- Abel, T. M., & Hsu, F. L. K. Some aspects of personality and Chinese as revealed by the Rorschach Test. Journal of Projective Techniques, 1949; 13(3): 285-301.
46- Draguns, J. G.,Haley, E. M.,&Philips, L. Studies of the Rorchach content :A review of the research literature: Part 1. Traditional content categories. Journal of Projective Techniques and personality Assessment, 1967; 31(6): 3-32
 47- Abel, T.M. psychology Testing Cultural Context. New Haven. Connecticut: Collage and University Press; 1973. 
48- Nakamura, N, et al. Rorschach Comprehensive System Data for a Sample of 240 Adult Non-patient from Japan, Journal of Personality Assessment, 2007; 89(1): 97-102.
 49- Mattlar, C. et al. The issue of Popular Response. British Journal of Projective Psychology, 1993; 38 (1): 53-62
50- Cuellar. I. Cross- Cultural Clinical Psychological Assessment of Hispanic Americans, Journal of Personality Assessment, 1998; 70(1): 71-86.
51- Yang, K. Social Orientation and Individual modernity among Chinese Students in Taiwan. Journal of Social Psychology, 1981; 113 (2): 159-170.