تحلیل مدل رش از ویژگی‌های روانسنجی مقیاس سلامت‌روانی مثبت در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم پزشکی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار

چکیده

مقدمه: سلامت روانی صرفا به معنای عدم وجود علائم آسیب شناسی و بیماری نیست، بلکه به معنای وجود علائم مثبت سلامت روانی نیز هست. هدف مطالعه حاضر تعیین ویژگی‌های روانسنجی مقیاس سلامت‌روانی مثبت بر اساس مدل رش بود.

روش: این یک پژوهش کمی و ازنوع توصیفی بود که داده‌های کمی را بر اساس تجزیه و تحلیل‌های به دست آمده از پاسخ‌های دانشجویان به مقیاس سلامت‌روانی مثبت بر اساس مدل رش مورد بررسی قرار داد، بنابراین مطالعه از نوع روانسنجی بود. نمونه شامل 609 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس سلامت‌روان مثبت را تکمیل کردند.

نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل موازی وجود یک عامل غالب را نشان داد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی را تایید کرد. هیچ یک از گویه‌ها وابستگی محلی نشان ندادند. بنابراین فرضیه تک عاملی بودن مقیاس احراز شد. بر اساس مدل مقیاس اعتبار جزئی (PCM)، مقادیر دو شاخص Infit و Outfit بین 5/0 و 5/1 قرار داشت و بیانگر برازش گویه‌های مقیاس با مدل رش بود. شاخص دشواری گویه‌ها در سطح متوسطی به دست آمد (2008/0- تا 1486/0). نتایج منحنی‌های گویه‌ها نشان داد همه گویه‌ها از مطلوبیت خوبی برخوردار هستند. مقیاس دارای ثبات اندازه‌گیری بر اساس جنسیت بود. هیچ کنش افتراقی گویه (DIF) بر اساس جنسیت یافت نشد. ضریب پایایی شخص-گویه 88/0، ضریب آلفای کرونباخ 86/0 و ضریب امگا مک دونالد 84/0 به دست آمد.

بحث و نتیجه‏گیری: نتایج مطالعه نشان داد مقیاس سلامت‌روانی مثبت، ابزاری تک بعدی با ویژگی‌های روانسنجی مطلوب برای سنجش سلامت‌روانی مثبت در دانشجویان است و می‌توان از آن برای ارزیابی مداخلات در این زمینه استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Rasch model analysis of the psychometric properties of the positive mental health scale in students

نویسندگان [English]

  • Noorellah Yousefi 1
  • Alireza Pirkhaefi 2
1 Educational Psychology, Faculty of Psychology and Medical Sciences, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
2 Member of faculty
چکیده [English]

Introduction: Mental health does not only mean the absence of symptoms of pathology and disease, but also means the presence of positive symptoms of mental health. The aim of the present study was to determine the psychometric properties of the positive mental health scale based on Rasch's model.

Method: This was a quantitative and descriptive research that analyzed quantitative data based on the analyzes obtained from students' responses to the scale of positive mental health based on the Rasch's model. Therefore, the study was psychometric. The sample consisted of 609 students of Farhangian University in Tehran in the academic year of 2022-2023, who were selected by available sampling method and completed the positive mental health scale.

Result: The results of exploratory factor analysis and parallel analysis showed the existence of a dominant factor. the results of the confirmatory factor analysis confirmed the results of the exploratory factor analysis. none of the items showed local dependence. therefore, the single-factor hypothesis of the scale was verified. based on the partial credit model (PCM), the values of the Infit and Outfit indices were between 0.5 and 1.5 and indicated the fit of the scale items with the Rasch model. the difficulty index of the items was obtained at an average level (-0.2008 to 0.1486). the results of the items' curves showed that all the items have good desirability. the scale had measurement stability based on gender. no differential item interaction (DIF) by gender was found. Person-item reliability coefficient was 0.88, Cronbach's alpha coefficient was 0.86, and McDonald's Omega coefficient was 0.84.

Discussion and conclusion: The results of the study showed that the positive mental health scale is a one-dimensional tool with desirable psychometric properties for measuring positive mental health in students and it can be used to evaluate interventions in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • well-being"
  • rash analysis"
  • positive mental health"
  • "
  • psychometric properties"