ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس سه‌گانه روشن (LTS) در دانشجویان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران.

3 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس سه‌گانه روشن (LTS) در نمونه دانشجویان مقطع کارشناسی بود.

روش: جامعه آماری این مطالعه توصیفی-مقطعی، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی سال تحصیلی 1400-1401 دانشگاه شیراز و نمونه پژوهش نیز شامل 602 دانشجو(483 دانشجوی دختر و 120 دانشجوی پسر) بود که با روش نمونه‌گیری دردسترس و تکمیل پرسشنامه آنلاین در این پژوهش شرکت نمودند. ابزارهای مطالعه شامل مقیاس سه‌گانه روشن کافمن و همکاران (2019)، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (خرمایی و فرمانی، 1393)، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (1996)، پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003)، مقیاس سه‌‌گانه تاریک جونز و پائولس (2014)، پرسشنامه مثلث شناختی بکهام و همکاران (1986) و فرم کوتاه پرسشنامه ذهن‌آگاهی فرایبورگ والش و همکاران (2006) بود. در این مطالعه از روش‌های تحلیل‌عامل‌اکتشافی، تحلیل‌عامل‌تاییدی، محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و همچنین روایی هم‌گرا و واگرا استفاده شد.

نتایج: نتایج هر دوشیوه تحلیل‌عاملی، موید وجود یک ساختار سه عاملی در دانشجویان مورد مطالعه بود. بدین‌ترتیب که سه‌عامل وظیفه‌گرایی اخلاقی، ایمان به بشریت و انسان‌گرایی روی‌هم‌رفته 8/52 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. مقادیر ضرایب آلفا برای کل مقیاس و سه خرده‌مقیاس آن در بازه‌ای از 71/0 تا 81/0 محاسبه‌شد که گواه همسانی درونی مطلوب ‌است. ضرایب همبستگی معنی‌دار بین نمره کل و همین‌طور نمرات حاصل از سه خرده‌مقیاس با ابزارهای دیگر پژوهش نیزگواه روایی هم‌گرا و واگرای مناسب ابزار می‌باشد.

بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که نسخه فارسی مقیاس سه‌گانه روشن (LTS) در میان دانشجویان ایرانی

از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برخوردار است.



نتایج: نتایج هر دوشیوه تحلیل‌عاملی، موید وجود یک ساختار سه عاملی در دانشجویان مورد مطالعه بوده‌است. بدین‌ترتیب که سه‌عامل وظیفه‌گرایی اخلاقی، ایمان به بشریت و انسان‌گرایی روی‌هم‌رفته 8/52 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. مقادیر ضرایب آلفا برای کل مقیاس و سه خرده‌مقیاس آن در بازه‌ای از 71/0 تا 81/0 محاسبه‌شد که گواه همسانی درونی مطلوب بوده‌است. ضرایب همبستگی معنی‌دار بین نمره کل و همین‌طور نمرات حاصل از سه خرده‌مقیاس با ابزارهای دیگر پژوهش نیزگواه روایی هم‌گرا و واگرای مناسب ابزار می‌باشد.

بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که نسخه فارسی مقیاس سه‌گانه روشن (LTS) در میان دانشجویان ایرانی

از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric properties of Light Triad Scale (LTS) in Iranian students

نویسندگان [English]

  • Maryam Safari Shirazi 1
  • Marziyeh Sadeghzadeh 2
  • Fazlolah Mirdrikvand 3
1 Ph.D. student of psychology, Lorestan University, Iran.
2 Assistant professor, Faculty of Literature and Humanities, Salman Farsi Kazerun University, Kazerun, Iran.
3 professor, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Light Triad Scale (LTS) in a sample of undergraduate students.

Method: The statistical population of this descriptive-cross-sectional study included all undergraduate students of the academic year 2021-2022 in Shiraz University and the research sample included 602 students (483 female students and 120 male students) By convenience sampling method who participated in this research by completing an online questionnaire. The research tools include Kaufman et al. Light Triad Scale (2019), the Short Form of Goldberg’s Big Five Personality Scale (Khormaei & Farmani, 2014), Collins & Read Revised Adult Attachment Scale (1996), Gross & John Emotion Regulation Questionnaire (2003), Jones & Paulhus Short Dark Triad (2014), Beckham et al. Cognitive Triad Inventory (1986) and Walach et al. Freiburg Mindfulness Inventory_ Short Form (2006). In this study, the methods of exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, calculation of Cronbach's alpha coefficients, as well as convergent and divergent validity were used.

Results: The results of both methods of factor analysis have confirmed the existence of a three-factor structure in the studied students. Thus, the three factors of Kantianism, humanism and faith in humanity together explained 52.8% of the total variance. The values of alpha coefficients for the whole scale and its three subscales were calculated in the range of 0.71 to 0.81, which was a good proof of internal consistency. The significant correlation coefficients between the total score and the scores obtained from the three sub-scales with other research tools also prove the appropriate convergent and divergent validity of the tool.

Discussion and Conclusion: Based on the results of this research, it can be concluded that the Persian version of Light Triad Scale (LTS) has desirable psychometric properties among Iranian students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • psychometric properties
  • light triad
  • Kantianism
  • humanism
  • faith in humanity