وفاداری به طرح درمان در مداخلات مدرسه مبنا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی‌تربیتی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

روش‌شناسی مبنای طراحی یک مداخله موثر است. در مطالعات مدرسه‌مبنا اصطلاح "وفاداری به طرح درمان"یا "طرح مداخله" شامل راهبردهای روش‌شناختی است که برای نظارت بر مداخله‌های کاربردی ضروری و به این معناست که مداخله همان‌گونه که طراحی‌شده انجام و مولفه‌های اصلی مداخله منجر به ایجاد نتایج مطلوب شده است. وفاداری به طرح درمان سازه‌ای چندبعدی است که شامل ابعاد پایبندی به مداخله، کیفیت مداخله، کمیت مداخله و فرایند مداخله می‌شود. این سازه پژوهش‌گر را کمک می‌کند تا از روایی و پایایی مداخله‌های بالینی مطمئن شود. گزارش وفاداری به درمان و پیاده‌سازی یک طرح مداخله، راهبردهایی در مورد چگونگی اجرای مداخله، سازگاری طرح مداخله در بافتار موردنظر و موانع پیش‌روی طرح در پیاده‌سازی و نگهداری ارائه می‌دهد. در غیر این‌صورت سایر پژوهش‌گران و کاربران از شرایط انجام طرح مطلع نخواهند شد؛ بنابراین تعیین سطح مطلوب این سازه در مداخله‌های و اندازه‌گیری آن بسیار مهم است. در دهه‌های اخیر به‌تدریج توجه پژوهش‌گران بیش‌ازپیش به اهمیت وفاداری به طرح درمان جلب شده است اما به نظر می‌رسد این مقوله نیازمند توجه جدی‌تر از سوی پژوهشگران است. از سویی وفاداری به طرح درمان در مداخله‌های مدرسه‌مبنا با توجه به تنوع بافتار و چیدمان مدارس و همچنین محیط پویای مدرسه توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. . برخی از پژوهشگران و نشریات معتبر در سال‌های اخیر بر این باورند که بدون گزارش وفاداری به طرح درمان نمی‌توان مطمئن بود که تغییرات رفتاری در آزمودنی‌ها نتیجه تاثیر متغیر مستقل است. این نوشتار تلاش می‌کند تا ابعاد وفاداری به طرح درمان را در مداخله‌های مدرسه‌مبنا معرفی نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Fidelity to Treatment in School-based Interventions

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Kaveh Semnani 1
  • Saeed Akbari zardkhaneh 2
  • Omid Shokri 2
  • Jalil Fathabadi 3
1 Doctoral student of educational psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Methodology is the basis of designing an effective intervention. In school-based studies, the term "fidelity to the treatment plan" or "intervention plan" includes methodological strategies that are necessary to monitor practical interventions and it means that the intervention is carried out as designed and the main components of the intervention lead to the creation of results. It has become desirable. Fidelity to the treatment plan is a multidimensional construct that includes the dimensions of adherence to intervention, quality of intervention, quantity of intervention, and intervention process. This structure helps the researcher to be sure of the validity and reliability of clinical interventions. The report onfidelity to treatment and implementation of an intervention plan provides strategies on how to implement the intervention, the compatibility of the intervention plan in the intended context, and the obstacles facing the plan in implementation and maintenance. Otherwise, other researchers and users will not be informed about the conditions of the project; Therefore, it is very important to determine the optimal level of this structure in its interventions and measurements. In recent decades, the attention of researchers has been gradually drawn to the importance of loyalty to the treatment plan, but it seems that this category needs more serious attention from researchers. On the other hand, loyalty to the treatment plan in school-based interventions, considering the variety of contexts and layouts of schools, as well as the dynamic environment of the school, requires special attention. Some researchers and reputable publications in recent years believe that without reporting fidelity to the treatment plan, one cannot be sure that the behavioral changes in subjects are the result of the influence of the independent variable. This article tries to introduce the dimensions of loyalty to the treatment plan in school-based interventions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • intervention design
  • school-based interventions
  • treatment fidelity