مدل‌یابی روابط ساختاری علائم شخصیت مرزی بر اساس روابط موضوعی و ترومای دوران کودکی در نوجوانان: نقش میانجی ظرفیت ذهنی سازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد تمام روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

مقدمه: علائم بالینی اختلال شخصیت مرزی از اوایل بزرگسالی شروع می‌گردد و عملکرد فرد را در زمینه‌های مختلف به‌ویژه روابط بین‌فردی به‌شدت مختل می‌نماید. بنابراین، بررسی عواملی که در شکل‌گیری بدنۀ این اختلال نقش دارند، ضرورت می‌یابد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر مدل‌یابی روابط ساختاری علائم شخصیت مرزی بر اساس روابط موضوعی و ترومای دوران کودکی در نوجوانان با توجه به نقش میانجی ظرفیت ذهنی‌سازی بود.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است. بدین‌منظور نمونه‌ای به حجم 342 نفر از میان دانش‌آموزان متوسطۀ دوم شهرستان بابلسر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. جهت اندازه‌گیری متغیرها از پرسش‌نامه‌های مقیاس ویژگی‌های شخصیت مرزی کودکان (کریک، 2005م.)، روابط موضوعی بل برای کودکان و نوجوانان (موریس بل، 2003م.)، تجارب ترومای دوران کودکی (برنشتاین و همکاران، 2003م.) و عملکرد انعکاسی نوجوانان (شارپ و همکاران، 2009م.) استفاده شد. در راستای تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از نرم‌افزارهای SPSS24 و SMART PLS3,2,8 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد، روابط موضوعی معیوب و ترومای دوران کودکی به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم از طریق توانایی ذهنی‌سازی ضعیف بر ویژگی‌های شخصیت مرزی تأثیر دارند.
بحث و نتیجه ‏گیری: بر‌اساس یافته‌های پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت، روابط موضوعی معیوب و ترومای دوران کودکی می‌توانند علائم شخصیت مرزی را به تنهایی در نوجوانی پیش‌بینی کنند. همچنین روابط موضوعی و ترومای دوران کودکی می‌توانند رشد ذهنی‌سازی را با وقفه رو‌به‌رو سازند و به‌واسطۀ ایجاد نقص در شکل‌گیری این توانایی مهم زمینه را برای بروز نشانگان شخصیت مرزی در نوجوانی فراهم کنند. درک اهمیت روابط موضوعی اولیه، تجارب تروماتیک در دوران کودکی و توانایی ذهنی‌سازی به عنوان عوامل مؤثر در بروز نشانگان شخصیت مرزی می‌تواند به درک عمیق‌تری از مکانیزم‌هایی که در ظهور شخصیت مرزی نقش دارند منجر شود و امکان اقدامات پیشگیرانه را در سنین پایین‌تر و نوجوانی موجب گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Modeling of Borderline Personality Traits in Adolescents Based on Object Relations and Childhood Trauma: The Mediating Role of Mentalization Capacity

نویسندگان [English]

  • Kowsar Hosseinian Langouri Sorkhi 1
  • Zeynab Khanjaani 2
  • Touraj Hashemi 2
1 M.A. in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The clinical symptoms of borderline personality disorder typically begin in early adulthood and severely disrupt an individual's functioning in various areas, especially interpersonal relationships. Therefore, it is essential to examine the factors that play a role in the development of the core of borderline personality disorder. The purpose of the current research is to model the structural relationships of borderline personality symptoms in adolescents based on object relations and childhood trauma, considering the mediating role of mentalization capacity.
Method: The current research employs a descriptive and correlational research design. A sample of 342 individuals was selected from secondary school students in Babolsar city using a multi-stage cluster random sampling method. The variables were measured using the Borderline Personality Features Scale for Children (Crick, 2005), the Bell Relationship Inventory for Adolescents (Morris Bell, 2003), the Childhood Trauma Questionnaire (Bernstein et al., 2003), and the Reflective Functioning Questionnaire for Youth (Sharp et al., 2009). To analyze the collected data, both SPSS 24 and SMART PLS 3.2.8 software were utilized.
Results: The results indicated that maladaptive object relations and childhood trauma have a direct and indirect impact on borderline personality traits through weakened mentalizing abilities.
Discussion and Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that dysfunctional object relations and childhood trauma can independently predict borderline personality symptoms in adolescence. Moreover, object relations and childhood trauma can impede the development of mentalization. By disrupting the formation of this crucial ability, they lay the groundwork for the emergence of borderline personality traits in adolescence. Recognizing the importance of early object relations, childhood trauma, and mentalization capacity as influential factors in the development of borderline personality traits can deepen our comprehension of the underlying mechanisms. This comprehension, in turn, can facilitate the implementation of preventive measures during adolescence and even earlier stages.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Object relations
  • Childhood trauma
  • Mentalization capacity
  • Borderline personality traits
  1. Cervone D, Pervin LA. Personality: Theory and research. John Wiley & Sons; 2022 Nov 22. URL: https://books.google.com/books?id=KnNWD9EYCGgC&newbks=0&hl=en

2.American Psychiatric Association DS, American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, DC: American psychiatric association; 2013 May 22. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

  1. Cramer V, Torgersen S, Kringlen E. Personality disorders and quality of life. A population study. Comprehensive Psychiatry. 2006 May 1; 47(3): 178-84. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2005.06.002
  2. صبری، وحید؛ یعقوبی، حمید؛ حسنی، جعفر؛ علیلو، مجید محمود. تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیک و طرح‌واره‌درمانی هیجانی در تکانشگری، بد تنظیمی هیجانی و طرح‌واره‌های هیجانی بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. روانشناسی بالینی و شخصیت.1400؛ 19(2): 16-1. https://doi.org/10.22070/cpap.2021.13899.1048
  3. Soeteman DI, Roijen LH, Verheul R, Busschbach JJ. The economic burden of personality disorders in mental health care. Journal of Clinical Psychiatry. 2008 Feb 15; 69(2): 265-259. 10.4088/jcp.v69n0212
  4. Eaton NR, Greene AL. Personality disorders: community prevalence and socio-demographic correlates. Current opinion in psychology. 2018 Jun 1; 21: 32-28. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.09.001
  5. Lenzenweger MF, Clarkin JF, Kernberg OF, Foelsch PA. The Inventory of Personality Organization: psychometric properties, factorial composition, and criterion relations with affect, aggressive dyscontrol, psychosis proneness, and self-domains in a nonclinical sample. Psychological assessment. 2001 Dec; 13(4): 591-577. https://doi.org/10.1037/1040-3590.13.4.577
  6. Chanen AM, McCutcheon LK, Jovev M, Jackson HJ, McGorry PD. Prevention and early intervention for borderline personality disorder. Medical Journal of Australia. 2007 Oct; 187(S7): S18-21. https://doi.org/10.5694/j.1326-5377.2007.tb01330.x
  7. Chanen AM, Jackson HJ, McGorry PD, Allot KA, Clarkson V, Yuen HP. Two-year stability of personality disorder in older adolescent outpatients. Journal of personality disorders. 2004 Dec 1; 18(6): 526-41. https://doi.org/10.1521/pedi.18.6.526.54798
  8. Miller AL, Muehlenkamp JJ, Jacobson CM. Fact or fiction: Diagnosing borderline personality disorder in adolescents. Clinical psychology review. 2008 Jul 1; 28(6): 969-81. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.02.004
  9. Videler AC, Hutsebaut J, Schulkens JE, Sobczak S, Van Alphen SP. A life span perspective on borderline personality disorder. Current psychiatry reports. 2019 Jul; 21: 1-8. https://doi.org/10.1007%2Fs11920-019-1040-
  10. Steenbarger BN. Toward science-practice integration in brief counseling and therapy. The Counseling Psychologist. 1992 Jul; 20(3): 403-50. https://doi.org/10.1177/0011000092203001
  11. Westen D. Social cognition and object relations. Psychological bulletin. 1991 May; 109(3): 429-455. https://doi.org/10.1037/0033-2909.109.3.429
  12. Fonagy, P., Target, M., & Gergely, G. (2006). Psychoanalytic Perspectives on Developmental Psychopathology. In D. Cicchetti, & D. Cohen (Eds.), Developmental Psychopathology. Vol. 1: Theory and Method (pp. 701-749). New York, NY: Wiley & Sons. https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkozje))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=2340207
  13. Clair MS. Object relations and self psychology. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole. 1996. https://www.google.com/books/edition/Object_Relations_and_Self_Psychology/sjEQAQ

     AAIAAJ?hl=en

 

  1. Clarkin JF, Levy KN, Lenzenweger MF, Kernberg OF. Evaluating three treatments for borderline personality disorder: A multiwave study. American journal of psychiatry. 2007 Jun; 164(6): 922-8. https://doi.org/10.1176/ajp.2007.164.6.922
  2. Kernberg OF. Object relations theory and clinical psychoanalysis. Jason Aronson; 1995 Jun 1. https://www.google.com/books/edition/Object_Relations_Theory_and_Clinical_Psy/X-USb93ZGy4C?hl=en&gbpv=0
  3. Huprich SK, Nelson SM, Paggeot A, Lengu K, Albright J. Object relations predicts borderline personality disorder symptoms beyond emotional dysregulation, negative affect, and impulsivity. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. 2017 Jan; 8(1): 46-53. https://doi.org/10.1037/per0000188
  4. نیک فلاح، راضیه؛ گلشنی، فاطمه. مقایسه روابط ابژه‌ای، ذهنیت‌های طرحواره‌ای و آسیب دوران کودکی در افراد دارای نشانگان اختلال‌های شخصیت مرزی و شخصیت وسواسی – جبری. رویش روان شناسی. ۱۴۰۰؛ ۱۰ (۲): ۱۲۵-۱۳۸.

https://www.magiran.com/paper/citation?ids=2270451  

  1. غلامی، فریده؛ بقولى، حسین؛ برزگر، مجید؛ کوروش نیا، مریم. ارائه یک الگوی علی جهت تبیین اختلال شخصیت مرزی. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی. 1399؛ 11 (41): 113-139.

      https://www.magiran.com/paper/citation?ids=2244198

  1. Lewis KC, Meehan KB, Cain NM, Wong PS, Clemence AJ, Stevens J, Tillman JG. Impairments in object relations and chronicity of suicidal behavior in individuals with borderline personality disorder. Journal of personality disorders. 2016 Feb; 30(1): 19-34. https://doi.org/10.1521/pedi_2015_29_178
  2. Stern BL, Caligor E, Hörz-Sagstetter S, Clarkin JF. An object-relations based model for the assessment of borderline psychopathology. Psychiatric Clinics. 2018 Dec 1; 41(4): 595-611.

https://doi.org/10.1016/j.psc.2018.07.007

  1. چمنی، فاطمه؛ نجفی، محمود. ارتباط روابط موضوعی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه با نشانگان شخصیت مرزی در دانشجویان علوم‌پزشکی. مجله تحقیقات علوم رفتاری. 1397؛ 16(1)، 54-61.

      https://www.magiran.com/paper/citation?ids=1857154

  1. ابراهیم‌زاده، نرگس؛ نجفی، محمود؛ صباحی، پرویز. تحلیل تمیزی افراد با نشانگان شخصیت مرزی از افراد بدون نشانگان شخصیت مرزی بر اساس سبک دلبستگی، مکانیسم‌های دفاعی و روابط شیء. مجله روان‌شناسی بالینی. 1399؛ 12(1)، 89-98.

    https://doi.org/10.22075/jcp.2020.18019.1690

25- Spinhoven P, Penninx BW, Hickendorff M, van Hemert AM, Bernstein DP, Elzinga BM. Childhood Trauma Questionnaire: factor structure, measurement invariance, and validity across emotional disorders. Psychological assessment. 2014 Sep;26(3):717-729. https://doi.org/10.1037/pas0000002

  1. World Health Organization. WHO global report on traditional and complementary medicine 2019. World Health Organization; 2019 May 16. http://apps.who.int/iris
  2. Gunderson JG, Herpertz SC, Skodol AE, Torgersen S, Zanarini MC. Borderline personality disorder. Nature Reviews Disease Primers. 2018 May 24; 4(1): 1-20. https://doi.org/10.1038/nrdp.2018.29
  3. Zashchirinskaia O, Isagulova E. Childhood Trauma as a Risk Factor for High Risk Behaviors in Adolescents with Borderline Personality Disorder. Iranian Journal of Psychiatry. 2023 Jan; 18(1): 65-71. https://doi.org/10.18502/ijps.v18i1.11414
  4. استادنوروزی، منا؛ زمستانی، مهدی. بررسی مقایسه‌ای ارتباط بین تروماهای دوران کودکی با کارکرد شخصیت و صفات مرضی در بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی و گروه غیر بیمار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۳۹۹؛ ۷(6): ۸۵-۹۹.

      http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-982-fa.html URL:

  1. 30. انفعال، نوید؛ امیدوار، بنفشه؛ زارع‌نژاد، محمد. پیش‌بینی صفات سازمان شخصیت مرزی بر اساس ترومای دوران کودکی و جو عاطفی خانواده در افراد معتاد به مواد مخدر (محل انجام تحقیق: مراکز ترک اعتیاد شهر شیراز). مجله علمیپژوهان. ۱۴۰۰؛ ۱۹(۳): ۱-۱۱.

     http://psj.umsha.ac.ir/article-1-731-fa.html

  1. کیایی، شیرین؛ گلشنی، فاطمه؛ امامی پور، سوزان؛ باغداساریانس، آنیتا؛ بدیعی، محمد مهدی. مدل ساختاری اختلال شخصیت مرزی بر اساس تجربه‌های کودک‌آزاری، ذهنیت طرحواره‎ای و فرزندپروری ادراک شده مادر با میانجیگری دشواری تنظیم هیجان. خانواده و بهداشت. 1400؛ 11(1): 105-122. https://doi.org/20.1001.1.23223065.1400.11.1.8.1

32- Bertele N, Talmon A, Gross JJ, Schmahl C, Schmitz M, Niedtfeld I. Childhood maltreatment and borderline personality disorder: the mediating role of difficulties with emotion regulation. Journal of personality disorders. 2022 Jun; 36(3): 264-76. https://doi.org/10.1521/pedi.2022.36.3.264

  1. حنایی، نازیلا؛ محمودعلیلو، مجید؛ بخشی‌پور رودسری، عباس؛ اکبری، ابراهیم. ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای، تجربة کودک‌آزاری و سبک‌های دلبستگی در اختلال شخصیت مرزی. روانشناسی بالینی و شخصیت. 1394؛ 13(1): 101-120.

     https://doi.org/10.22070/2.12.101

  1. Winsper C, Zanarini M, Wolke D. Prospective study of family adversity and maladaptive parenting in childhood and borderline personality disorder symptoms in a non-clinical population at 11 years. Psychological medicine. 2012 Nov; 42(11): 2405-20.

https://doi.org/10.1017/S0033291712000542

  1. Bornovalova MA, Matusiewicz A, Rojas E. Distress tolerance moderates the relationship between negative affect intensity with borderline personality disorder levels. Comprehensive psychiatry. 2011 Nov 1; 52(6): 744-53. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2010.11.005
  2. محمودعلیلو، مجید؛ هاشمی، تورج؛ بیرامی، منصور؛ بخشی‌پور، عباس؛ شریفی، محمد‌امین. نقش بدرفتاری دوران کودکی و آلکسی تایمی در پیش‌بینی اختلال شخصیت مرزی (BPD): مطالعه‌ای در جمعیت غیر‌بالینی. نشریه پژوهش‌های روان‌شناختی. 1398؛ 21(2)، 96-73. https://www.magiran.com/paper/1999499
  3. Ballespí S, Vives J, Sharp C, Tobar A, Barrantes-Vidal N. Hypermentalizing in social anxiety: Evidence for a context-dependent relationship. Frontiers in psychology. 2019 Jul 9; 10: 1501. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01501
  4. Gambin M, Woźniak-Prus M, Konecka A, Sharp C. Relations between attachment to mother and father, mentalizing abilities and emotion regulation in adolescents. European Journal of Developmental Psychology. 2021 Jan 2; 18(1): 18-37. https://doi.org/10.1080/17405629.2020.1736030
  5. اسدی، سمیه؛ بخشی پور رودسری، عباس؛ محمودعلیلو، مجید؛ سید موسوی، پریسا سادات. رابطه امنیت دلبستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان: نقش میانجی توانایی ذهنی‌سازی. رویش روان‌شناسی. ۱۴۰0؛ ۱0(۱۲): ۸۵-۹۶.

     https://doi.org/ 20.1001.1.2383353.1400.10.12.15.7

  1. Parada‐Fernández P, Herrero‐Fernández D, Oliva‐Macías M, Rohwer H. Analysis of the mediating effect of mentalization on the relationship between attachment styles and emotion dysregulation. Scandinavian Journal of Psychology. 2021 Jun; 62(3): 312-20. https://doi.org/10.1111/sjop.12717
  2. Agostini A, Scaioli E, Belluzzi A, Campieri M. Attachment and Mentalizing Abilities in Patients with Inflammatory Bowel Disease. Gastroenterology research and practice. 2019 Dec 5; 2019: 7847123. https://doi.org/10.1155/2019/7847123
  3. Kay SJ. The Relationship Among Reflective Functioning, History of Childhood Trauma, and Symptoms of Depersonalization and Derealization in Patients with Panic Disorder. City University of New York; 2018.

     https://search.proquest.com/openview/facc5ca30fb5d02b19c830b6358a3802/1?pq-   origsite=gscholar&cbl=18750

  1. Chiesa M, Fonagy P. Reflective function as a mediator between childhood adversity, personality disorder and symptom distress. Personality and mental health. 2014 Feb; 8(1): 52-66. https://doi.org/10.1002/pmh.1245
  2. Quek J, Newman LK, Bennett C, Gordon MS, Saeedi N, Melvin GA. Reflective function mediates the relationship between emotional maltreatment and borderline pathology in adolescents: A preliminary investigation. Child abuse & neglect. 2017 Oct 1; 72: 215-26. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.08.008
  3. 45. بن‌راضی غابشی، مینا؛ دهشیری، غلامرضا؛ فرح بیجاری، اعظم؛ مهری‌نژاد، سیدابوالقاسم. ارائه مدل رابطه بین تجارب آسیب‌زا و اختلال استرس پس از سانحه ساده و پیچیده در زنان و دختران آسیب‌دیده، با نقش واسطه‌ای ذهنی‌سازی و پردازش هیجانی. شناخت اجتماعی. 1400؛ 10(20): 25-38. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_8360.html
  4. Køster A. Mentalization, embodiment, and narrative: critical comments on the social ontology of mentalization theory. Theory & Psychology. 2017 Aug; 27(4): 458-76.

https://doi.org/10.1177/0959354317711031

  1. Bateman AW, Fonagy P. Mentalization-based treatment of BPD. Journal of personality disorders. 2004 Feb 1; 18(1): 36-51. https://doi.org/10.1521/pedi.18.1.36.32772
  2. ALLEN, JON G. PhD. Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice, Second Edition. Journal of Psychiatric Practice. 26(2): 160-161, March 2020. https://doi.org/10.1097/pra.0000000000000454
  3. 49. Brüne M, Walden S, Edel MA, Dimaggio G. Mentalization of complex emotions in borderline personality disorder: The impact of parenting and exposure to trauma on the performance in a novel cartoon-based task. Comprehensive psychiatry. 2016 Jan 1; 64:29-37. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.08.003
  4. Slade A, Holmes J. Attachment and psychotherapy. Current opinion in psychology. 2019 Feb 1; 25: 152-6. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.06.008
  5. Fonagy P, Gergely G, Jurist EL, editors. Affect regulation, mentalization and the development of the self. Routledge; 2018 Apr 24. https://www.google.com/books/edition/Affect_Regulation_Mentalization_and_the/GpNXDwAAQBAJ?hl=en&gbpv=0

 

  1. 52. Weijers J, Fonagy P, Eurelings-Bontekoe E, Termorshuizen F, Viechtbauer W, Selten JP. Mentalizing impairment as a mediator between reported childhood abuse and outcome in nonaffective psychotic disorder. Psychiatry research. 2018 Jan 1; 259: 463-9. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.11.010
  2. Duval J, Ensink K, Normandin L, Sharp C, Fonagy P. Measuring reflective functioning in adolescents: Relations to personality disorders and psychological difficulties. Adolescent Psychiatry. 2018 Apr 1; 8(1): 5-20. https://doi.org/10.2174/2210676608666180208161619
  3. Li ET, Carracher E, Bird T. Linking childhood emotional abuse and adult depressive symptoms: The role of mentalizing incapacity. Child abuse & neglect. 2020 Jan 1; 99: 104-253.

     https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2019.104253

  1. Sklyarov O. The Impact of Adverse Childhood Experiences on Attachment and Mentalization in Sex Offenders (Doctoral dissertation, George Fox University). URL:https://www.proquest.com/openview/516107e39eac0ab1470f81d3eef1f4e3/1?pq-origsite=gscholar&cbl=51922&diss=y
  2. Fowler S. The relationship between traumatic events and psychological symptomatology and the moderating role of mentalization (2016). https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/etd/1440/
  3. Petersen R, Brakoulias V, Langdon R. An experimental investigation of mentalization ability in borderline personality disorder. Comprehensive psychiatry. 2016 Jan 1; 64: 12-21.

     https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.10.004

  1. باباپور، سما؛ شفیع‌آبادی؛ عبدالله، سعادتی، ابوطالب؛ فتاحی اندبیل، اعظم. مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار با اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر درمان افراد دارای اختلال شخصیت مرزی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. ۱۴۰۱؛ ۶(4): ۲61-۲46. http://islamiclifej.com/article-1-1471-fa.html
  2. عینی، ساناز؛ نریمانی، محمد؛ عطادخت، اکبر؛ بشرپور، سجاد؛صادقی موحد، فریبا. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی و درمان شناختی - تحلیلی بر بهبود روابط موضوعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. پایش. 1397؛ 17(3): 257-287.

     https://www.magiran.com/paper/citation?ids=184052 

  1. Euler S, Nolte T, Constantinou M, Griem J, Montague PR, Fonagy P, Personality and Mood Disorders Research Network. Interpersonal problems in borderline personality disorder: associations with mentalizing, emotion regulation, and impulsiveness. Journal of Personality Disorders. 2021 Apr; 35(2): 177-93.

     https://doi.org/10.1521/pedi201933427

  1. De Oliveira C, Rahioui H, Smadja M, Gorsane MA, Louppe F. Thérapie basée sur la mentalisation et le trouble de personnalité limite. L'Encéphale. 2017 Aug 1; 43(4): 340-5.

     https://doi.org/10.1016/j.encep.2016.02.020

  1. Berenson KR, Dochat C, Martin CG, Yang X, Rafaeli E, Downey G. Identification of mental states and interpersonal functioning in borderline personality disorder. Personality disorders. 2018 Mar; 9(2): 172-81. https://doi.org/10.1037/per0000228
  2. پورشهریار، حسین؛ علیزاده، حسین؛ رجایی‌نیا؛ کاظم. تجربه آزار هیجانی کودکی و ویژگی‌های اختلال شخصیت مرزی در بزرگسالی: نقش واسطه‌ای سبک‌های دلبستگی و تنظیم هیجانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۱۳97؛ ۲۴(2): ۱۴۸-۱۶۳.

 http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2814-en.html    

  1. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications; 2023 May 24. URL:https://www.google.com/books/edition/Principles_and_Practice_of_Structural_Eq/t2CvEAAAQBAJ?hl=en&gbpv=0
  2. Crick NR, Murray–Close DI, Woods K. Borderline personality features in childhood: A short-term longitudinal study. Development and psychopathology. 2005 Dec; 17(4): 1051-70.

    https://psycnet.apa.org/doi/10.1017/S0954579405050492

  1. Sharp C, Pane H, Ha C, Venta A, Patel AB, Sturek J, Fonagy P. Theory of mind and emotion regulation difficulties in adolescents with borderline traits. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2011 Jun 1; 50(6): 563-73. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2011.01.017
  2. 67. زرگر، یدالله؛ سجادی، سیده فاطمه؛ مهرابی‌زاده هنرمند، مهناز؛ ارشدی، نسرین. اعتباریابی مقیاس ویژگی‌های شخصیت مرزی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز. مجله مطالعات علوم پزشکی. ۱۳۹۳؛ ۲۵(۴): ۳۳۸-۳۵۲.

http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2279-fa.html      

  1. Bell M. Bell Object Relations Inventory for adolescents and children: Reliability, validity, and factorial invariance. Journal of personality assessment. 2003 Feb 1; 80(1): 19-25.

     https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_09

  1. Bernstein DP, Stein JA, Newcomb MD, Walker E, Pogge D, Ahluvalia T, Stokes J, Handelsman L, Medrano M, Desmond D, Zule W. Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect. 2003 Feb 1; 27(2): 169-90. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(02)00541-0
  2. Sharp C, Williams LL, Ha C, Baumgardner J, Michonski J, Seals R, Patel AB, Bleiberg E, Fonagy P. The development of a mentalization-based outcomes and research protocol for an adolescent inpatient unit. Bulletin of the Menninger Clinic. 2009 Dec; 73(4): 311-38. https://doi.org/10.1521/bumc.2009.73.4.311
  3. Ha C. The Psychometric Properties of a Newly Adapted Social Cognitive Measure for Adolescents: The Reflective Function Questionnaire for Youth (Doctoral dissertation).

    https://uh-ir.tdl.org/handle/10657/3628

  1. Ha C, Sharp C, Ensink K, Fonagy P, Cirino P. The measurement of reflective function in adolescents with and without borderline traits. Journal of adolescence. 2013 Dec 1; 36(6): 1215-23.

https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.09.008

  1. Chin WW. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research. 1998 Jan 1; 295(2): 295-336. https://psycnet.apa.org/record/1998-07269-010
  2. Geisser S. The predictive sample reuse method with applications. Journal of the American statistical Association. 1975 Jun 1; 70(350): 320-8.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01621459.1975.10479865

  1. Henseler J, Ringle CM, Sinkovics RR. The use of partial least squares path modeling in international marketing. InNew challenges to international marketing 2009 Mar 6 (Vol. 20, pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014
  2. 76. Tenenhaus M, Amato S, Esposito Vinzi V. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. InProceedings of the XLII SIS scientific meeting 2004 Jun 9; Vol. 1, No. 2: 739-742. https://www.researchgate.net/publication/284462849_A_global_goodness-of-fit_index_for_PLS_structural_equation_modelling