مدل‌یابی روابط ساختاری علائم شخصیت مرزی بر اساس روابط موضوعی و ترومای دوران کودکی در نوجوانان: نقش میانجی ظرفیت ذهنی سازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد تمام روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

مقدمه: علائم بالینی اختلال شخصیت مرزی از اوایل بزرگسالی شروع می‌گردد و عملکرد فرد را در زمینه‌های مختلف به‌ویژه روابط بین‌فردی به‌شدت مختل می‌نماید. بنابراین بررسی عواملی که در شکل‌گیری بدنۀ این اختلال نقش دارند، ضرورت می‌یابد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر مدل‌یابی روابط ساختاری علائم شخصیت مرزی بر اساس روابط موضوعی و ترومای دوران کودکی در نوجوانان با توجه به نقش میانجی ظرفیت ذهنی‌سازی بود.

روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است. بدین منظور نمونه‌ای به حجم 342 نفر از میان دانش‌آموزان متوسطۀ دوم شهرستان بابلسر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. جهت اندازه‌گیری متغیرها از پرسش‌نامه‌های مقیاس ویژگی‌های شخصیت مرزی کودکان (کریک، 2005)، روابط موضوعی بل برای کودکان و نوجوانان (موریس بل، 2003)، تجارب ترومای دوران کودکی (برنشتاین و همکاران، 2003) و عملکرد انعکاسی نوجوانان (شارپ و همکاران، 2009) استفاده شد. در راستای تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از نرم افزارهای SPSS24 و SMART PLS3,2,8 استفاده شد.

نتایج: نتایج نشان داد که روابط موضوعی معیوب و ترومای دوران کودکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق توانایی ذهنی‌سازی ضعیف بر ویژگی‌های شخصیت مرزی تأثیر دارند.

بحث و نتیجه‏گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش ، می‌توان نتیجه گرفت که روابط موضوعی معیوب و ترومای دوران کودکی می‌توانند علائم شخصیت مرزی را به تنهایی در نوجوانی پیش‌بینی کنند. همچنین روابط موضوعی و ترومای دوران کودکی می‌توانند رشد ذهنی‌سازی را با وقفه رو‌به‌رو سازند و به‌واسطۀ ایجاد نقص در شکل‌گیری این توانایی مهم زمینه را برای بروز نشانگان شخصیت مرزی در نوجوانی فراهم کنند. درک اهمیت روابط موضوعی اولیه، تجارب تروماتیک در دوران کودکی و توانایی ذهنی‌سازی به عنوان عوامل مؤثر در بروز نشانگان شخصیت مرزی می‌تواند به درک عمیق‌تری از مکانیزم‌هایی که در ظهور شخصیت مرزی نقش دارند منجر شود و امکان اقدامات پیشگیرانه را در نوجوانی و سنین پایین تر موجب گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Modeling of Borderline Personality Traits in Adolescents Based on Object Relations and Childhood Trauma: The Mediating Role of Mentalization Capacity

نویسندگان [English]

  • Kowsar Hosseinian Langouri Sorkhi 1
  • Zeynab Khanjaani 2
  • Touraj Hashemi 2
1 M.A in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Professor of psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The clinical symptoms of borderline personality disorder typically begin in early adulthood and severely disrupt an individual's functioning in various areas, especially interpersonal relationships. Therefore, it is essential to examine the factors that play a role in the development of the core of borderline personality disorder.The purpose of the current research is to model the structural relationships of borderline personality symptoms in adolescents based on object relations and childhood trauma, considering the mediating role of mentalization capacity.

Method: The current research employs a descriptive and correlational research design. A sample of 342 individuals was selected from secondary school students in Babolsar city using a multi-stage cluster random sampling method. The variables were measured using Borderline Personality Features Scale for Children (Crick, 2005), Bell Relationship Inventory For Adolescents (Morris Bell, 2003), Childhood Trauma Questionnaire (Bernstein et al., 2003), and Reflective Functioning Questionnaire for Youth (Sharp et al., 2009). To analyze the collected data, both SPSS24 and SMART PLS3,2,8 software were utilized.

Result: The results indicated that maladaptive object relations and childhood trauma have a direct and indirect impact on borderline personality traits through weakened mentalizing abilities.

Discussion and conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that dysfunctional object relations and childhood trauma can independently predict borderline personality symptoms in adolescence. Additionally, object relations and childhood trauma can hinder the development of mentalization and, through disrupting the formation of this crucial ability, create a foundation for the emergence of borderline personality features in adolescence. Understanding the significance of early object relations, traumatic experiences in childhood, and mentalization capacity as influential factors in the onset of borderline personality features can lead to a deeper understanding of the mechanisms involved. This understanding, in turn, may pave the way for preventive measures during adolescence and earlier ages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Object relations
  • Childhood trauma
  • Mentalization capacity
  • Borderline personality traits