اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر آگاهی هیجانی، تنظیم شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی کودکان مضطرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر آگاهی هیجانی، تنظیم شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی کودکان مضطرب انجام شد.
روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با گروه آزمایش، کنترل، پیش‌آزمون - پس‌آزمون اجرا شد. مرحله پیگیری 45روز و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای از بین کودکان مضطرب 8-12سال در سال تحصیلی 1399-1400 بود و در ادامه تعداد 30 نفر تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (‌هر کدام 15نفر) انتخاب شدند. گروه آزمایش، درمان فراتشخیصی یکپارچه اهرنریچ (2019) را در 15 جلسه 40 دقیقه‌ای دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت ننمودند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه اضطراب(SCAS)، آگاهی هیجانی (EAQ-30)، تنظیم شناختی هیجان(CERQ)، مقیاس عواطف مثبت و منفی(PANAS)  بود. داده‌های پژوهش  از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و به وسیله نرم‌افزار SPSS-26  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد، درمان فراتشخیصی یکپارچه بر آگاهی هیجانی، تنظیم شناختی هیجان و عاطفه منفی کودکان مضطرب 8 تا 12 ساله مؤثر است، ولی یافته‌های پژوهش در تأثیر این درمان بر بهبود میانگین نمرة عاطفه مثبت در کودکان مضطرب سودمند نبود.
بحث و نتیجه‌گیری: از پژوهش اینگونه نتیجه‌گیری می‌شود؛ توجه ویژه به  مداخلات کودکان مضطرب و ارائه آموزش‌های  لازم جهت کنترل اضطراب در کودکان که در چارچوب رویکرد مناسب باشد، (‌درمان فرا تشخیصی یکپارچه) می‌تواند آگاهی هیجانی، تنظیم شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی کودکان مضطرب را بهبود بخشد. در نهایت با توجه به یافته‌ها می‌توان درمان فراتشخیصی یکپارچه را به عنوان درمان مؤثر در مداخلات کودکان مضطرب به کار برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effective of Unified Transdiagnostic Treatment on Emotional Awareness, Cognitive Emotion Regulation and Positive and Negative Affect in Anxious Children

نویسندگان [English]

  • Monir Rahimi 1
  • Mansore Bahramipour 2
1 MA, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran. Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The current research was conducted to assess the effectiveness of integrated transdiagnostic treatment on emotional awareness, cognitive regulation of emotions, and positive and negative emotions in anxious children.
Method: The research method was semi-experimental, involving experimental and control groups, pre-test, post-test, and a 45-day follow-up phase. The participants were anxious children aged 8-12 years, selected through multi-stage random sampling in the academic year of 2019-2020. Two experimental and control groups, each consisting of 15 individuals, were randomly assigned. The experimental group underwent Ehrenreich's (2019) integrated met diagnostic treatment over 15 sessions lasting 40 minutes each, while the control group did not receive any intervention. The research tools included the Anxiety Questionnaire (SCAS), Emotional Awareness Questionnaire (EAQ-30), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), and Positive and Negative Affect Schedule (PANAS). The research data were analyzed using analysis of variance with repeated measurements and SPSS-26 software.
Results: The results of the research showed that integrated meta-diagnostic treatment is effective on emotional awareness, cognitive regulation of emotion, and negative affect in anxious children aged 8 to 12 years. However, the findings of the research do not provide evidence regarding the impact of this treatment on enhancing the average score of positive affects in anxious children.
Discussion and Conclusion: It is concluded from the research that paying special attention to interventions for anxious children and providing necessary training to control anxiety within the framework of an appropriate approach (integrated transdiagnostic therapy) can enhance emotional awareness, cognitive regulation of emotions, and positive and negative emotions in anxious children. Finally, based on the findings, integrated transdiagnostic treatment can be considered an effective intervention for anxious children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional awareness
  • anxiety
  • cognitive regulation of emotion
  • integrated transdiagnostic treatment
  • positive and negative emotion
  1.  

     

     

    1. Zhang Y, Zhan N, Long M, Xie D, Geng F. Associations of childhood neglect, difficulties in emotion regulation, and psychological distresses to COVID-19 pandemic: An intergenerational analysis. Child Abuse & Neglect. 2020; 105674.2022. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105674
    2. Thümmler R, Engel E. M, Bartz J. (Strengthening Emotional Development and Emotion Regulation in Childhood—As a Key Task in Early Childhood Education. International Journal of Environmental Research and Public Health.2022; 19(7): 3978. https://doi.org/10.3390/ijerph19073978
    3. ذکایی آشتیانی، الهه؛ سامانی، سیامک؛ سهرابی شگفتی، نادره؛ امیدوار، بنفشه. بررسی اثربخشی بازی درمانی تعاملی با مدل تراپلی بر اضطراب کودکان با آسیب‌های دلبستگی (مطالعه موردی). روانشناسی بالینی و شخصیت، 1401؛ 20(2)، 189-205 . 22070/cpap.2022.14780.1112
    4. Giffort D. (2022). Review of Unnerved: Anxiety, Social Change, and the Transformation of Modern Mental Health. Social Forces. 2022. https://doi.org/10.1093/sf/soab155
    5. Schensul J J, Salvi A, Ha T, Grady J, Li J, Reisine S. Evaluating cognitive/emotional and behavioral mediators of oral health outcomes in vulnerable older adults. Journal of Applied Gerontology. 2020; 41(1): 187-197. https://doi.org/10.1177/0733464820974920
    6. Megreya AM, Al-Attiyah A. A, Moustafa A. A, & Hassanein E. E. Cognitive emotion regulation strategies, anxiety, and depression in mothers of children with or without neurodevelopmental disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2020; 76: 101600. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2020.101600
    7. Uhl K, Halpern L F, Tam C, Fox J K, & Ryan J L. Relations of emotion regulation, negative and positive affect to anxiety and depression in middle childhood. Journal of Child and Family Studies. 2019; 28: 2988-2999. https://doi.org/10.1007/s10826-019-01474-w
    8. Smith, R., Killgore, W. D., & Lane, R. D. (2018). The structure of emotional experience and its relation to trait emotional awareness: A theoretical review. Emotion, 2018; 18(5): 670. https://doi.org/10.1037/emo0000376
    9. Lane R D. & Smith R. (2021). Levels of emotional awareness: Theory and measurement of a socio-emotional skill. Journal of Intelligence. 2021; 9(3): 42. https://doi.org/10.3390/jintelligence9030042
    10. Guzman, E, Bruegge B. Towards emotional awareness in software development teams. In Proceedings of the 2013 9th joint meeting on foundations of software engineering. 2013. 671-674. https://doi.org/10.1145/2491411.2494578
    11. بشارت، محمدعلی؛ فرهمند، هادی. نقش واسطه‌ای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین آسیب‌های دلبستگی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی، 1396؛ 12(44): 7-16. https://www.sid.ir/
    12. دهقانی بنادکی، روح الله؛ روشن چسلی، رسول؛ عباسی، روح‌الله؛ فراهانی، حجت‌اله. پیش‌بینی تعهد زناشویی براساس طرحواره‏های ناسازگار اولیه (حیطه جدایی/ طرد): نقش واسطه‌ای تنظیم شناختی هیجان و اعتیاد به شبکه‏های اجتماعی مبتنی بر گوشی هوشمند. روانشناسی بالینی و شخصیت. 1401؛ 20(2): 33- https://doi.org/10.22070/cpap.2023.16390.1242
    13. McLaughlin K. A, Garrad M. C, Somerville L. H. What develops during emotional development? A component process approach to identifying sources of psychopathology risk in adolescence. Dialogues in clinical neuroscience. https://doi.org/10.31887/DCNS.2015.17.4/kmclaughlin
    14. Neacsiu AD, Beynel L, Graner JL, Szabo ST, Appelbaum LG, Smoski MJ, LaBar KS. Enhancing cognitive restructuring with concurrent fMRI-guided neurostimulation for emotional dysregulation–A randomized controlled trial. Journal of affective disorders. 2022; 301: 378-389. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.01.053
    15. Young KS, Sandman, CF, Craske MG. Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain sciences, 2019; 9(4): 76. https://doi.org/10.3390/brainsci9040076
    16. Watson D, Clark LA, Tellegen A. Development and validation of a brief measure of positive and negative affect: The PANAS scales, Journal of Personality and Social Psychology. 1988; 54(6): 1063-1070 https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063
    17. Behnke M, Buchwald M, Bykowski A, Kupiński S, Kaczmarek L‌D. Psychophysiology of positive and negative emotions, dataset of 1157 cases and 8 biosignals. Scientific Data. 2022; 9(1), 1-15. https://doi.org/10.1038/s41597-021-01117-0
    18. Akca A, Ayaz‐Alkaya S. (Media use, positive and negative emotions, and stress levels of adults during COVID‐19 pandemic in Turkey: A cross‐sectional study. International journal of nursing practice. 2022; 28(2): e13035. https://doi.org/10.1111/ijn.13035
    19. Harmon T‌G, Nielsen C, Loveridge C, Williams C. Effects of Positive and Negative Emotions on Picture Naming for People with Mild-to-Moderate Aphasia: A Preliminary Investigation. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2022; 65(3), 1025-1043. https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00190
    20. بارکلی، راسل؛ ماش، اریک. روانشناسی مرضی کودک، آسیب‌شناسی روانی کودک. ترجمة حسن توزنده جانی، نسرین کمال‌پور و جهانشیر توکلی‌زاده. تهران: نشر مرندیز؛1393.
    21. ویلسون، راب؛ برنچ، رنا. درمان رفتاری شناختی به زبان ساده. ترجمة زهره خسروی و سمیه رضایی. تهران: نشر ارجمند؛ 1400. (سال نشر اثر به زبان اصلی 2006)
    22. Vasiliou V. S, Karademas E. C, Christou Y, Papacostas S, Karekla M. Mechanisms of change in acceptance and commitment therapy for primary headaches. European Journal of Pain. 2022; 26(1): 167-180. https://doi.org/10.1002/ejp.1851
    23. Strawn J. R, Mills J. A, Suresh V, Peris, T. S, Walkup J. T, Croarkin P. E. Combining selective serotonin reuptake inhibitors and cognitive behavioral therapy in youth with depression and anxiety. Journal of affective disorders. 2020; 298: 292-300. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.10.047
    24. Byrne G, Ghráda Á. N, O’Mahony T, Brennan E. A systematic review of the use of acceptance and commitment therapy in supporting parents. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice. 2021; 94: 378-407.  https://doi.org/10.1111/papt.12282
    25. Ehrenreich-May J, & Bilek, E. L. The development of a transdiagnostic, cognitive behavioral group intervention for childhood anxiety disorders and co-occurring depression symptoms. Cognitive and Behavioral Practice. 2012; 19(1): 41-55. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2011.02.003
    26. Rieffe C, Meerum Terwogt M, Petrides K.V, Cowan C, Miers A.C, Tolland A. (2007). Psychometric properties of the Emotion Awareness Questionnaire for children. Personality and Individual Differences. 2007; 43: 95-105. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.11.015
    27. یوسفی، رحیم؛ طغیانی، الهه. مقایسه تاب‌آوری روانی و مکانیزم‌های دفاعی در افراد نظامی و غیر‌نظامی. مجله طب نظامی. 1397؛ 18(2): 207-214.https:/civilica.com/doc/1735413
    28. Spence SH. A measure of anxiety symptoms among children. Behaviour research and therapy.1998; 36(5): 545-66. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(98)00034-5
    29. شهنی، راضیه؛ داوودی، ایران؛ مهرابی‌زاده، مهناز؛ زرگر، یداله. اثربخشی مداخله والدمخور بر نشانه‌های اضطراب و مشکلات برون سازی کودکان 6 تا 9 ساله. مجله روان‌شناسی بالینی سمنان. 1396؛ 9(1): 14-26 https://doi.org/22075/JCP.2017.9805.
    30. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. CERQ: Manual for the use of cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC; (Date of publication) datec.nl
    31. خواستاری، سهیلا؛ عسگری، پرویز. رابطه بین تنظیم هیجانی، انعطاف‌پذیری کنشی و خودکارآمدی با خلاقیت هیجانی هنرمندان نقاش شهر اهواز. مجله سلامت اجتماعی. 1398؛ 6(2): 149-156. https://doi.org/10.22037/ch.v6i2.21967
    32. رضائی، فرزانه؛ رضاخانی، سیمین دخت. سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبک‌های مقابله‌ای در پیش‌بینی میزان نشخوار فکری زنان (مراجعه‌کننده به خانه‌های سلامت منطقه 14 تهران). دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 1398؛ 20(2): 90-99. برگرفته از https:// ir
    33. لطفی، مژگان؛ بهرامپور، لیلا؛ امینی، مهدی؛ فاطمی‌تبار، ریحانه؛ بیرشک، بهروز. اعتباریابی مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان. مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 1398؛ 25 (4): 440-453. برگرفته از https://ijpcp.iums.ac.ir
    34. Meneguzzo P, Garolla A, Bonello E, Todisco P. Alexithymia, dissociation and emotional regulation in eating disorders: Evidence of improvement through specialized inpatient treatment. Clinical Psychology & Psychotherapy. 2022; 29(2): 718-724. https://doi.org/10.1002/cpp.2665
    35. Reilly EE, Brown TA, Arunagiri V, Kaye WH, Wierenga CE. Exploring changes in alexithymia throughout intensive dialectical behavior therapy for eating disorders. European Eating Disorders Review. 2022; 30(3): 193-205. https://doi.org/10.1002/erv.2887
    36. ضرغامی، فیروزه؛ شعیری، محمدرضا؛ شهریور، زهرا. درمان فراتشخیصیِ یکپارچة اختلالات هیجانی برای کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگیِ همبود: مطالعة تک موردی. پژوهش‌های روانشناختی.1398؛ 1(22):92_114. برگرفته از https://psychological-research.com
    37. Bernstein E‌E, LeBlanc N J, Bentley K H, Barreira P‌J, McNally RJ. A single-session workshop to enhance emotional awareness and emotion regulation for graduate students: A pilot study. Cognitive and Behavioral Practice. 2021; 28(3): 393-409. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2020.09.008
    38. Bullis J‌R, Sauer-Zavala S, Bentley K‌H, Thompson-Hollands J, Carl J‌R, Barlow D‌ The unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: Preliminary exploration of effectiveness for group delivery. Behavior Modification. 2015; 39(2): 295-321. https://doi.org/10.1177/0145445514553094
    39. طالبی، نجمه؛ داورانی، مهسا؛ نوروزی کوهدشت، رضا؛ یعقوبی، لیلا. اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی زنان نابارور. مجله اصول بهداشت روانی. 1397؛ 19 (2): 160-166. 2 https://2038/jfmh.2017.8988https://doi.org/
    40. Brenning K, Soenens B, Vansteenkiste M, De Clercq B, Antrop I. Emotion regulation as a transdiagnostic risk factor for (non) clinical adolescents’ internalizing and externalizing psychopathology: Investigating the intervening role of psychological need experiences. Child Psychiatry & Human Development. 2011; 53(1): 124-136. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01107-0
    41. عطارد، نسترن؛ میکائیلی، نیلوفر؛ مهاجری اول، نسترن؛ وجودی، بابک. اثر درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر اختلالات اضطرابی و افسردگی همایند: طرح تک موردی. مجله طنین سلامت.1396؛ 4(4):56-61.
    42. عطارد، نسترن، میکاییلی، نیلوفر، مهاجری اول، نسترن، و وجودی، بابک. اثر درمان فراتشخیصی یکپارچه بر اختلالات اضطرابی و افسردگی همایند: طرح تک موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 1395؛ 4(4): 54-62. https://sid.ir/paper/244666/fa
    43. عثمانی، هلاله؛ شکری، لیلا. اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظم جویی شناختی هیجان و همدلی‌شناختی دانش‌آموزان با اختلال رفتار برونی‌سازی شده. نشریه توانمند‌سازی کودکان استثنایی. 1398‌؛ 1(2): 125_136. 22034/CECIRANJ.2019.91938
    44. García Escalera J, et al. (2018). An Open Trial Applying the Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders in Adolescents (UP A) Adapted as a School Based Prevention Program. Child & Youth Care Forum. https://doi.org/10.1016/j.beth.2019.08.003
    45. مهدیون، زهرا السادات؛ فروغی، علی اکبر؛ احمدیان،حمزه؛ اکبری، مریم. اثربخشی درمان فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و کفایت هیجان در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. روانشناسی بالینی.1401؛ 14(1): 5-49 22075/JCP.2022.23251.2145
    46. Corpas J, Moriana J‌A, Venceslá J‌ F, Gálvez-Lara M. Effectiveness of brief group transdiagnostic therapy for emotional disorders in primary care: a randomized controlled trial identifying predictors of outcome. Psychotherapy Research. 2018; 32(4): 456-469. https://doi.org/10.1080/10503307.2021.1952331

     

    1. Reinholt N, Hvenegaard M, Christensen A. B, Eskildsen A, Hjorthøj C, Poulsen, S, Arnfred S. MTransdiagnostic versus diagnosis-specific group cognitive behavioral therapy for anxiety disorders and depression: A randomized controlled trial. Psychotherapy and psychosomatics. 2022; 91(1): 36-49. https://doi.org/10.1159/000516380
    2. Huynh AT, Gaboury I, Provencher MD, Norton P J, Roberge P. Patient acceptability of group transdiagnostic cognitive behavior therapy for the treatment of anxiety disorders in community-based care: a qualitative study. Clinical Psychologist. 2022; 26(2): 119-128. https://doi.org/10.1080/13284207.2022.2041363
    3. بخشی‌پور، عباس؛ وجودی، بابک؛ علی‌لو، مجید م؛ عبدی، رضا. اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه در کاهش علائم اختلال افسردگی اساسی. مجله اندیشه و رفتار.1395؛ 11(41):67-87.
    4. بخشی‌پور، عباس؛ وجودی، بابک؛ محمودعلی‌لو، مجید؛ و عبدی، رضا. اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه در کاهش علایم اختلال افسردگی اساسی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار). 1395؛11(41): 67-76. https://sid.ir/paper/505748/fa
    5. Plamondon J, Provencher M. D. Integrated group treatment for anxiety disorders: a transdiagnostic effectiveness and feasibility study in a mental health hospital setting. Clinical Psychologist. 2022; 26(2): 108-118. https://doi.org/10.1080/13284207.2022.2061341
    6. Braga C, Ferreira H, Sousa I, Gonçalves M. M. Ambivalence resolution in the Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders: An exploratory case study. Psychotherapy Research. 2022. 1-13. https://doi.org/10.1080/10503307.2022.2062267