اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر آگاهی هیجانی، تفکر کارآگاهی، تنظیم شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی کودکان مضطرب 8 تا 12 ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر آگاهی هیجانی، تفکر کارآگاهی، تنظیم شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی کودکان مضطرب 8 تا 12 ساله انجام شد.

روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون و مرحله پیگیری 45 روزه همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مضطرب 12-8 ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 30 کودک دارای اضطراب انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) گمارده شدند که گروه آزمایش درمان فراتشخیصی یکپارچه اهرنریچ (2019) در طی 15 جلسه 40 دقیقه‌ای دریافت نمودند در حالی که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت ننمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اسپنس(1998)، آگاهی هیجانی ریفی و همکاران(2007)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ (2006)، حل مسئله هپنر(1988) و مقیاس عاطفه مثبت و منفی پاناس(1988) بود. داده‌های پژوهش از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری تکراری و به وسیله نرم افزار spss-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه بر آگاهی هیجانی، تفکرکارآگاهی، تنظیم شناختی هیجان و عاطفه منفی کودکان مضطرب 8 تا 12 ساله موثر است ولی یافته‌های پژوهش سودمندی در رابطه با تاثیر این درمان بر بهبود میانگین نمره عاطفه مثبت در کودکان مضطرب، نشان نداد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of unified transdiagnostic treatment on emotional feelings, detective thinking, cognitive emotion regulation and positive and negative emotions in anxious children aged 8 to 12 years

نویسندگان [English]

  • Monir Rahimi 1
  • Mansoureh Bahramipour 2
1 Master student, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psycholog , Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introductoin : The aim of this study was to determine the effectiveness of unified transdiagnostic treatment on emotional feelings, detective thinking, cognitive emotion regulation and positive and negative emotions in anxious children aged 8 to 12 years.

Method: The research was quasi-experimental with pre-test-post-test design and follow-up period of 45 days. The statistical population included all children aged 8-12 years in Isfahan in the academic year 1399-1400 that 30 children with patients were selected by multi-stage random sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Ehrenrich Integrated Transdiagnostic Treatment (2019) was performed in 15 sessions of 40 minutes. The instruments included the Spence anxiety Questionnaire (1998), Riffy et al. (2007) Emotional awareness, Cognitive emotion regulation, Garnewski and Kreich (2006), Hepner Problem Solving (1988), and Panas (1988) Positive and Negative Emotion Assessment. Researches of analysis of variance method with repeated measures and analysis by SPSS-26 software.

Results: The results showed that unified transdiagnostic treatment is effective on emotional awareness, detective thinking, cognitive emotion regulation and negative emotion of anxious children aged 8 to 12 years, but the findings of the study did not show usefulness in the effect of this treatment on improving the average positive emotion score in anxious children.

Discussion and Conclusion: According to the findings, integrated meta-diagnostic therapy can be used as an effective treatment in the interventions of anxious children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • unified transdiagnostic treatment
  • Emotional awareness
  • detective thinking
  • Cognitive emotion regulation
  • Positive and negative emotion
  • Anxiety