نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
4
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش پیشبینیکننده راهبردهای تنظیمشناختی هیجان در میزان تجربة افسردگی، اضطراب و استرس در نوجوانان 15-18 سال شهر مشهد است.
روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة موردنظر پژوهش شامل کلیة دانشآموزان شهر مشهد در بازة سنی 15-18 ساله بوده است. تعداد شرکتکنندگان این مطالعه 800 نفر بود که به شیوة نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل اطلاعات دموگرافیک (سن، جنسیت و مقطع تحصیلی)، پرسشنامه DASS-21، پرسشنامه تنظیمشناختی هیجانی (CERQ-18) بوده است. بعد از اجرای پرسشنامهها روی نمونه موردنظر، تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از روش رگرسیون همزمان استفاده شد.
نتایج: دادههای این تحلیل نشان داد، راهبردهای تنظیمشناختی هیجان میتواند بهصورت معناداری پریشانی روانشناختی را پیشبینی کنند (001/0>P). نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان ناسازگار میتوانند بهصورت مستقیم میزان تجربه افسردگی، اضطراب و استرس را در نوجوانان پیشبینی کنند و راهبردهای تنظیم هیجان سازگار نیز بهصورت معکوس نقش پیشبینیکنندگی در تعیین افسردگی، اضطراب و استرس این گروه سنی از افراد دارند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد، نوع راهبردهای تنظیم هیجان (سازگار در مقابل ناسازگار) نقش مؤثری در پیشبینی تجربه افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان دارند؛ بنابراین استفاده از روشهای درمانی و طراحی برنامههای آموزشی در جهت بهبود مهارتهای تنظیمشناختی هیجان احتمالاً میتواند در کاهش تجربه پریشانی روانشناختی نوجوانان مؤثر باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Predictive Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in Depression, Anxiety and Stress of Adolescents
نویسندگان [English]
-
Shakiba Mahmoudi
1
-
Abbas Firoozabadi
2
-
Seyed Ruhollah Hosseini
2
-
Seyyed Kazem Rasoolzadeh Tabatabaei
3
-
Maryam Shamsaei
4
1
Master of Cognitive Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
4
Master of Cognitive Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study is to investigate the predictive role of cognitive emotion regulation strategies on the levels of depression, anxiety, and stress experienced by adolescents aged 15 to 18 in Mashhad.
Method: This study employed a descriptive and correlational design, targeting a population of students in Mashhad aged 15 to 18. A total of 800 participants were selected through cluster random sampling. The data collection tools included demographic information (age, gender, and educational level), the DASS-21 questionnaire, and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18). After administering the questionnaires to the target sample, data analysis was conducted in two phases: descriptive and inferential statistics. The simultaneous regression method was utilized to test the research hypotheses.
Results: The results of this analysis indicate that cognitive emotion regulation strategies significantly predict psychological distress (P < 0.001). Specifically, maladaptive emotion regulation strategies directly predict levels of depression, anxiety, and stress experienced by adolescents, while adaptive emotion regulation strategies play an inverse predictive role in determining these mental health outcomes within this age group.
Discussion: The results of this study indicate that the type of emotion regulation strategies—adaptive versus maladaptive—plays a significant role in predicting the experiences of depression, anxiety, and stress in adolescents. Therefore, implementing therapeutic methods and designing educational programs aimed at enhancing cognitive emotion regulation skills may be effective in reducing psychological distress among adolescents.
کلیدواژهها [English]
-
Adolescent
-
Emotion Regulation
-
Depression
-
Anxiety
-
Stress
-
Psychological Distress