نقش پیش بینی کنندگی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش پیش‌بینی‌کننده راهبرد‌های تنظیم شناختی هیجان در میزان تجربه افسردگی، اضطراب و استرس درنوجوانان 15-18 ساله شهر مشهد بود.

روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه مورد نظر پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان شهر مشهد در بازه سنی 15-18 ساله بوده است. تعداد شرکت‌کنندگان این مطالعه 800 نفر بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار‌های مورد استفاده شامل اطلاعات دموگرافیک (سن، جنسیت و مقطع تحصیلی)، پرسشنامه DASS-21، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی(CERQ-18) بوده است. بعد از اجرای پرسشنامه ها روی نمونه مورد نظر، تحلیل داده‌ها در دو بخش آمارتوصیفی و استباطی صورت گرفت. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از روش رگرسیون همزمان استفاده شد.

نتایج: داده‌های این تحلیل نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می‌تواند بصورت معناداری پریشانی روانشناختی را پیش‌بینی کنند (001/0>P). نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان ناسازگار می‌توانند بصورت مستقیم میزان تجربه افسردگی، اضطراب و استرس را در نوجوانان پیش‌بینی کنند و راهبردهای تنظیم هیجان سازگار نیز بصورت معکوس نقش پیش‌بینی کنندگی در تعیین افسردگی، اضطراب و استرس این گروه سنی از افراد دارند.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که نوع راهبردهای تنظیم هیجان (سازگار در مقابل ناسازگار) نقش موثری در پیش‌بینی تجربه افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان دارند. بنابراین استفاده از روش‌های درمانی و طراحی برنامه‌های آموزشی در جهت بهبود مهارت‌های تنظیم شناختی هیجان احتمالا می تواند در کاهش تجربه پریشانی روانشناختی نوجوانان موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The predictive role of cognitive emotion regulation strategies in adolescents' depression, anxiety and stress

نویسندگان [English]

  • Shakiba Mahmoudi 1
  • Abbas Firoozabadi 2
  • Seyed Ruhollah Hosseini 2
  • Seyyed Kazem Rasoolzadeh Tabatabaei 3
  • Maryam Shamsaie 1
1 Master of Cognitive Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to investigate the role of cognitive emotion regulation strategies in predicting the level of depression, anxiety and stress experienced by 15-18-year-old adolescents in Mashhad.

Method: This study used a cross-sectional descriptive-correlational design. The statistical population consisted of all adolescents aged 15 to 18 years old in Mashhad city. Among this population, a group of 800 adolescents (408 girls and 392 boys), using random cluster sampling method, were selected to participate in this study. Participants were then asked to complete a survey including demographic information questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21), and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18). The collected data were analyzed using descriptive statistics, Enter regression test.

Results: The results of this study showed that cognitive emotion regulation strategies can significantly predict psychological distress in adolescents (P<0.001). Maladaptive emotion regulation strategies directly predict the experience of depression, anxiety and stress, and adaptive emotion regulation strategies play a significant role in predicting depression, anxiety and stress inversely.

Discussion: Cognitive emotion regulation strategies play an effective role in predicting the experience of depression, anxiety and stress in adolescents. Designing educational programs and using therapeutic methods to improve cognitive emotion regulation skills are likely to reduce the psychological distress experienced by adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescent
  • Emotion Regulation Strategies
  • depression
  • Anxiety
  • Stress
  • Psychological distress