رابطه احساس تنهایی با بهزیستی روان‌شناختی و نشخوار فکری در دانشجویان: بررسی نقش میانجی استرس ادراک‌شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه احساس تنهایی با بهزیستی روان‌شناختی و نشخوار فکری دانشجویان و بررسی نقش میانجی استرس ادراک‌شده در این رابطه انجام شد.

روش: بدین منظور، 360 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1401-1402 به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از 8 دانشکده این دانشگاه انتخاب شدند. روش این پژوهش از نوع همبستگی و توصیفی است. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسش‌نامه‌های بهزیستی روان‌شناختی (فرم کوتاه) ریف (1989)، نشخوار فکری نولن- هوکسما و مورو (1991)، احساس تنهایی راسل (1996) و استرس ادراک‌شده کوهن (1983) استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و در ادامه از نرم افزار ایموس برای تحلیل مسیر و ارائه مدل استفاده شده است.

نتایج: پس از بررسی مفروضه‌های تحلیل مسیر و برآورده شدن آن‌ها و شناسایی مدل مفروض، نوبت به آزمون مدل پژوهش رسید و اثرهای مستقیم و غیرمستقیم بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد، احساس تنهایی به طور مستقیم و در سطح معنی‌داری بهزیستی روان‌شناختی و نشخوار فکری را پیش‌بینی می‌کند. همچنین احساس تنهایی به واسطه استرس ادراک‌شده در سطح معنی‌داری بهزیستی روان‌شناختی و نشخوار فکری را پیش‌بینی می‌کند. در انتها شاخص‌های برازش بررسی شد و این شاخص‌ها برازش مطلوبی با داده‌ها نشان دادند.

بحث و نتیجه‌گیری: این یافته می‌تواند اهمیت احساس تنهایی و سپس استرس ادراک‌شده در پیامدهای منفی که بر سلامت روان برجای می‌گذارند را نشان دهد. درواقع با افزایش سطوح احساس تنهایی، سطوح استرس ادراک‌شده افزایش پیدا می‌کند و به نوبه خود سطوح بالای استرس ادراک‌شده موجب کاهش بهزیستی روان‌شناختی و افزایش نشخوار فکری می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد، باید در سنین کمتر از احساس تنهایی و استرس ادراک‌شده افراد پیش‌گیری کرد و از شدت آن‌ها کاهش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship of Loneliness with Psychological Well-Being and Rumination in College students: Investigating the Mediating Role of Perceived Stress

نویسندگان [English]

  • Basir Torkashvand 1
  • Abdulaziz Aflakseir 2
  • Mahdi Imani 2
1 M.A in Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz.
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between loneliness and psychological well-being and rumination of students, while investigating the mediating role of perceived stress in this relationship.

Method: A sample of 360 students at Shiraz University were selected in 2023 by multi-stage cluster sampling accross 8 school of the university. The method of this research is correlational and descriptive. The psychological well-being questionnaire (short form) by Rieff (1989), the rumination questionnaire by Nolen-Hoeksma and Moro (1991), the loneliness questionnaire by Russell (1996) and the perceived stress questionnaire by Cohen (1983) were used to collect research data. For data analysis, Pearson correlation, regression tests and amos software were used for path analysis and model presentation.

Result: After testing the hypotheses of path analysis and their confirmation, a hypothesized model was identified, which was tested along with the direct and indirect effects. Results indicated that loneliness significantly predicts psychological well-being and rumination, both directly and through perceived stress. Finally, the model's fit indices were found to be satisfactory.

Discussion and Conclusion: The findings highlight the importance of loneliness and perceived stress in negative mental health outcomes. Increased levels of loneliness are accompanied by increased levels of perceived stress, which in turn decrease psychological well-being and increase rumination. Therefore, it is crucial to prevent or curtail loneliness and perceived stress among the youth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Loneliness
  • Perceived Stress
  • Psychological Well-Being
  • Rumination