روایی‌سنجی و اعتباریابی نسخة فارسی پایش مختصر مشکلات (BPM/18-59) در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
مقدمه: ابزارهای نظام ارزیابی مبتنی بر تجربة آخنباخ (ASEBA) از دهة ۱۹۶۰ میلادی تا به امروز برای تشخیص اختلالات روانی در حال گسترش است. هدف مطالعه، تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون پایش مختصر مشکلات برای سنین ۱۸ تا ۵۹ سال (BPM/18-59) در یک نمونة غیربالینی ایرانی بوده است.
روش: ابتدا به روش ترجمه و بازترجمه‌ و پس از تایید نسخة نهایی ترجمه توسط سازندة ابزار، نسخة فارسی آماده گردید. پس از آن، فرم BPM/18-59 در نمونه‌ای مشتمل بر ۳۳۷ دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه‌گیری در دسترس، اجرا شد. همچنین ۵۸ نفر از اطرافیان آزمودنی‌ها اقدام به تکمیل فرم «دیگری» نمودند. به منظور محاسبه‌ی ضریب آزمون-بازآزمون این ابزار، اجرای بازآزمون به فاصله‌ی دو هفته بر روی ۴۱ نفر از نمونة اولیه، صورت گرفت. برای تعیین روایی هم‌زمان این ابزار از پرسش‌نامه‌های ASRSI-v I.I، DASS-21، GHQ-28، BSI-53 و AAI استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش هم‌بستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی و رگرسیون سلسله‌مراتبی انجام شد.
نتایج: یافته‌ها، نشانگر هم‌بستگی BPM/18-59 با سایر ابزارها (۰۰۱/۰ < P) و بنا بر این برخورداری از مقادیر قابل قبولی از روایی هم‌زمان بود. اعتبار بازآزمایی دو هفته‌ای و آلفای کرونباخ BPM/18-59 برای خودگزارشی به ترتیب ۷۰/۰ و ۸۵/۰ و آلفای کرونباخ گزارش اطرافیان ۷۲/۰ به دست آمد. همچنین تحلیل عاملی نشان از برازش مناسب مدل سه عاملی اولیه داشت.
بحث و نتیجه‌گیری: BPM/18-59 از ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی برای کاربرد در پژوهش‌ها و تلاش‌های بالینی در افراد ایرانی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determining the Reliability and Validity of the Persian version of Brief Problem Monitor in students

نویسندگان [English]

  • Meysam Tajamolian 1
  • Mohammadreza Shaeiri 2
  • hojjatollah farahani 3
1 Master of Clinical Psychology, University of Shahed, Tehran, Iran.
2 Associate Professor of clinical Psychology Department, University of Shahed, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Clinical Psychology Department, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
Introduction: The tools of the Achenbach Experience-Based Assessment (ASEBA) system for diagnosing mental disorders have been expanding since the 1960s. The aim of this study was to determine the psychometric properties of the brief problem monitoring test for ages 18 to 59 years (BPM / 18-59) in a non-clinical Iranian sample.
Method: First, the Persian version was prepared by translation and re-translation method, after the final version of the translation was approved by the author of original version. After that, BPM/59-18 form was administrated on the sample of 337 undergraduate students of Tehran University and Tehran University of Medical Sciences who were studying in the 2020 academic year by convenience sampling method. Also, 58 people around the subjects completed the "other" form. In order to calculate the test-retest coefficient of this instrument, a two-week retest was performed on 41 people from the initial sample. ASRSI-v I.I, DASS-21, GHQ-28, BSI-53 and AAI questionnaires were used to determine the concurrent validity of this instrument. Data were analyzed by Pearson correlation and confirmatory factor analysis and hierarchical regression.
Results: The results showed a correlation between BPM/59-18 and other instruments (P <0.001) and therefore had acceptable values of concurrent validity. The reliability of the two-week retest and Cronbach's alpha for self-report were 0.70 and 0.85, and Cronbach's alpha for “other” report was 0.72. Factor analysis also showed a good fit of the model.
Discussion and Conclusion: BPM/18-59 has suitable psychometric properties for use in research and clinical trials in Iranians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brief Problem Monitor for ages 18-59 (BPM-18-59)
  • Validity
  • Reliability
  • Factor Analysis