بررسی الگوی ساختاری رابطه بین سندرم فومو با نوموفوبیا با میانجی‌گری استرس والدگری در نوجوانان شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران

چکیده

مقدمه: استفاده زیاد از گوشی‌های هوشمند می‌تواند با تأثیر منفی روانشناختی موسوم به نوموفوبیا همراه باشد. پژوهش حاضر به بررسی الگوی ساختاری رابطه بین سندرم فومو با نوموفوبیا با میانجی‌گری استرس والدگری در نوجوانان شهر اصفهان پرداخته است.

روش: روش مورد استفاده طرح توصیفی- ساختاری - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان مشغول به تحصیل درسال تحصیلی 1402-1401 در مقطع تحصیلی دبیرستان دوره اول شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش شامل 244 نفر از نوجوانان دختر و پسر مشغول به تحصیل درسال تحصیلی 1402-1401 در مقطع تحصیلی دبیرستان دوره اول شهر اصفهان بودند، که به شیوه دردسترس انتخاب شدند. افراد نمونه، مقیاس نوموفوبیا یلدریم و کوریا (2015)، مقیاس فومو پرزیبلسکی و همکاران (2013) و فرم کوتاه استرس والدگری آبیدین (1995) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد سندروم فومو با نوموفوبیا رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین رابطه سندروم فومو با استرس والدگری نیز معنادار می‌باشد. از طرفی استرس والدگری با نوموفوبیا رابطه مستقیم ومعناداری دارد و نیز استرس والدگری به طور معناداری رابطه سندروم فومو با نوموفوبیا را میانجی‌گری می‌کند. (05/0>p)

بحث و نتیجه‏گیری: نتایج نشان می‌دهد مدل بررسی الگوی ساختاری رابطه بین سندرم فومو با نوموفوبیا با میانجی‌گری استرس والدگری از برازش مطلوبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of Structural Pattern of Relationship between FOMO Syndrome with Nomophobia by Mediating Parenting Stress in Adolescent of Isfahan

نویسندگان [English]

  • Monireh Heidari 1
  • FATEMEH IZADI 2
1 MA Student of Psychology, Department of Psychology, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran
2 Assistant Professor,Ph D in clinjical psychology, Department of Psychology , Khomeinishahr Branch,Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction: Excessive use of smartphones can be associated with a negative psychological effect known as nomophobia. The present research has investigated the structural pattern of the relationship between FOMO syndrome and nomophobia with the mediation of parenting stress in Isfahan teenagers.

Method: The method used was descriptive-structural-correlation design. The statistical population of the present study included all adolescents studying in the academic year of 1401-1402 in the high school of Isfahan city. The research sample included 244 boys and girls who were studying in the academic year of 1402-1401 in Isfahan city's first high school, who were selected by the available method. The sample subjects completed Yıldırım and Correa's nomophobia scale (2015), Fomo Przybelski et al.'s (2013) scale, and Abidin's (1995) parenting stress short form. The data were analyzed using the path analysis method. The data was analyzed by the path analysis method and using SPSS26 and Smart PLS software.

Findings: The results of the present study show that FOMO syndrome has a direct and significant relationship with nomophobia. Also, the relationship between FOMO syndrome and parenting stress is significant. On the other hand, parenting stress has a direct and meaningful relationship with nomophobia, and parenting stress significantly mediates the relationship between FOMO syndrome and nomophobia. (p>0.05)

Conclusion: The results show that the structural model of the relationship between FOMO syndrome and nomophobia with the mediation of parenting stress has a favorable fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nomophobia
  • FOMO
  • Parenting stress