مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجانی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر کارکردهای اجرایی، ادراک سربار بودن و احساس تنهایی در دانش‌آموزان دارای افسردگی اساسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استادگروه مشاوره، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

4 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

5 کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

مقدمه: افسردگی اساسی یکی از اختلالات روانشناختی است که می‌تواند بر عملکرد تحصیلی و سایر جنبه‌های مهم زندگی دانش‌آموزان تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجانی (CERT) و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS) بر کارکردهای اجرایی، ادراک سربار بودن و احساس تنهایی در دانش‌آموزان مبتلا به افسردگی اساسی در شهر اردبیل انجام شد.

روش: این پژوهش از نوع نیمه‌ آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. ۴۵ دانش‌آموز مبتلا به افسردگی اساسی که از مراکز مشاوره روانشناسی معرفی شده بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در سه گروه مداخله CERT، tDCS و گروه گواه گماشته شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس کارکرد اجرایی کولیج، پرسشنامه نیازهای بین فردی و فرم کوتاه مقیاس تنهایی اجتماعی-عاطفی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس عاملی و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی‌داری ۰۵/۰ تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: با کنترل اثر پیش‌آزمون، هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بر کارکردهای اجرایی تأثیر معناداری داشتند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجانی نسبت به تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای اثربخشی بیشتری بر کارکردهای اجرایی داشت. در مورد ادراک سربار بودن و احساس تنهایی، فقط آموزش تنظیم شناختی هیجانی تأثیر معناداری داشت.

بحث و نتیجه‌گیری: آموزش تنظیم شناختی هیجانی تأثیر مثبت و معنادارتری نسبت به تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر کارکردهای اجرایی داشت، اما tDCS بر ادراک سربار بودن و احساس تنهایی تأثیر معناداری نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of Cognitive Emotion Regulation Training and Transcranial Direct Current Stimulation on Executive Functions, Perceived Burden, and Loneliness in Students with Major Depression

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Noroozi Homayoon 1
  • Ali Nasiri 2
  • Esmaeil Sadri Damirchi 3
  • Mohammad Narimani 4
  • Mahsa Razmi 5
1 PhD Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Masters Student of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Professor, Department of counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4 Professor, Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
5 Master's degree in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Major depression is a psychological disorder that negatively impacts students' academic performance and other key aspects of their lives. This study aimed to compare the effectiveness of Cognitive Emotional Regulation Training (CERT) and Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on executive functions, cognitive load perception, and feelings of loneliness in students with major depression in Ardabil city.

Method: The research design was quasi-experimental with pre-test, post-test, and control groups. Forty-five students diagnosed with major depression and referred by psychological counseling centers were selected through available sampling and randomly assigned to three groups: CERT intervention, tDCS intervention, and control group. Data were collected using the Executive Functioning Scale, Interpersonal Needs Questionnaire, and Short Form of the Social-Emotional Loneliness Scale. The data were analyzed using factorial analysis of covariance and Tukey’s post-hoc test at a significance level of 0.05.

Results: Controlling for pre-test effects, both experimental groups showed a significant impact on executive functions compared to the control group. Post-hoc analysis revealed that CERT was more effective than tDCS in improving executive functions. Regarding cognitive load perception and feelings of loneliness, only CERT had a significant effect, while tDCS did not show a significant impact.

Discussion and Conclusion: Cognitive Emotional Regulation Training had a more significant and positive effect than Transcranial Direct Current Stimulation on executive functions in students with major depression. However, tDCS did not have a meaningful impact on cognitive load perception or feelings of loneliness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Emotional Regulation Training
  • Transcranial Direct Current Stimulation
  • Executive Functions
  • Perceived Burdensomeness
  • Loneliness